Entrar i sortir de la pobresa laboral a Espanya

Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre desigualtat social (LL2020_5)

Alba Lanau i Mariona Lozano, Centre d’Estudis Demogràfics - CERCA Generalitat de Catalunya

Sovint, el treball remunerat és descrit com la millor manera de sortir de la pobresa. No obstant això, per a un nombre creixent de llars, tenir un treballador no és suficient per evitar aquesta situació. Es considera que viuen en pobresa laboral les llars que es troben en situació de pobresa monetària malgrat que tenen un o més treballadors. Espanya té una de les taxes més altes de pobresa laboral d’Europa, i el risc es concentra a les llars amb menors i, particularment, a les llars amb menors i un sol treballador. Les conclusions d’aquest estudi suggereixen que entrar i sortir de la pobresa laboral s’associa principalment a salaris baixos i períodes d’inactivitat o atur d’un o més membres de la llar. Només un 8% de les entrades en la pobresa laboral s’associen a canvis en la composició de la llar. Finalment, l’estudi posa en relleu la necessitat que la llar tingui un doble ingrés per evitar la pobresa laboral.
Punts clau
       A Espanya un nombre creixent de llars es troben en situació de pobresa laboral: el 16% de les llars amb persones treballadores són pobres, la qual cosa suposa una de les taxes més altes d’Europa.
       La pobresa laboral afecta molt particularment les llars amb menors a càrrec i un sol treballador: el 34% d’aquestes llars es trobaven en situació de pobresa laboral el 2018. A Espanya, les llars amb doble ingrés són gairebé una necessitat per evitar la pobresa laboral.
       El risc de pobresa laboral també és elevat a les llars on viuen joves (21%) i a les llars encapçalades per dones (18%).
       A Espanya la pobresa laboral és fruit d’una combinació d’inestabilitat laboral, salaris baixos i polítiques familiars insuficients. En un 65% de les llars s’associa a salaris baixos i/o atur, mentre que en el 35% de casos restant s’associa a l’excés de càrrega a la llar.
       La major part de les llars que entren en situació de pobresa laboral (sis de cada deu entrades) eren llars no pobres i amb un o més treballadors l’any anterior. D’altra banda, trobar feina no garanteix sortir de la pobresa: més de la meitat de les llars pobres en què un o més dels membres entren al mercat laboral continuen en situació de pobresa.
       Els esdeveniments del mercat laboral, com ara períodes d’atur, reduccions de jornada o reduccions salarials, tenen més rellevància que els canvis en la composició de la llar per entendre l’entrada en la pobresa laboral. L’augment del nombre de persones a la llar representa només un 8% dels factors d’entrada en la pobresa laboral.
Les llars amb menors i un sol treballador són especialment vulnerables a la pobresa laboral

Percentatge de llars en situació de pobresa laboral segons el nombre de treballadors i la presència de menors, 2005-2018.

Autores

Alba Lanau i Mariona Lozano , Centre d’Estudis Demogràfics - CERCA Generalitat de Catalunya

Contingut de la col·lecció

Aquest estudi forma part de la col·lecció «Desigualtat i pacte social».

Bones pràctiques

Propostes per reduir la pobresa infantil

Com es pot esquivar la transmissió intergeneracional de la pobresa? Analitzem propostes que defensen una prestació universal per fill i altres polítiques que proposen ajuts selectius a famílies pobres amb fills.

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

Llars amb intensitat de treball molt baixa i fills dependents, amb més risc de pobresa i exclusió social

El 79,3 % de les llars amb infants i molt baixa intensitat de treball estava el 2017 en risc de pobresa. Aquesta xifra supera la mitjana europea?

Les transferències a la infància com a millor mètode per lluitar contra la pobresa infantil

A Espanya tot just el 3,3 % del total de les transferències socials de l’any 2016 es destinaven a la infantesa, respecte del 9 % de la mitjana europea. No obstant això, aquest estudi demostra que és la via més eficaç contra la pobresa.

Bones pràctiques

Programa CaixaProinfància

El programa CaixaProinfància dona suport a les famílies en situació de pobresa amb reforç educatiu, ajuts per a l’alimentació i la higiene, lleure, atenció psicoterapèutica i suport educatiu familiar.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.