Recerca i innovació a Espanya i Portugal

Ciència

Quins factors defineixen el sistema de recerca i innovació d’un país? L’onzè Dossier de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” analitza el cas d’Espanya i Portugal en comparativa internacional.

Recursos humans per a la recerca a Espanya i Portugal

Laura Cruz Castro, Luis Sanz Menéndez, Cláudia Sarrico i Tiago Santos Pereira

Les persones que treballen en recerca són un pilar del sistema. Són propícies les condicions laborals d’aquest sector a Espanya i Portugal o estan forçant una fuga de talent?

Recursos humans per a la recerca a Espanya i Portugal

Els vincles ciència-empresa a Espanya i Portugal: un potencial d’innovació sense explotar?

Manuel Mira Godinho, José Guimón, Catalina Martínez i Joana Mendonça

A Espanya i Portugal, únicament el 6 % dels doctorats treballen en el sector empresarial. Hi ha un ampli marge de millora en la relació entre ciència i empresa.

L’evolució de la ciència i la tecnologia a Espanya i Portugal

Ciència
Luis Sanz Menéndez, Institut de Polítiques i Béns Públics, CSIC, Madrid, Espanya;Tiago Santos Pereira, Centre d’Estudis Socials (CES) de la Universitat de Coïmbra, Portugal

La Unió Europea es va fixar l’objectiu que el sector empresarial inverteixi en R+D el 2 % del PIB. Com està sent la convergència d’Espanya i Portugal cap a aquesta meta?

L’evolució de la ciència i la tecnologia a Espanya i Portugal

Entrevista

«La recerca no es pot encendre i apagar com si res; cal una inversió a llarg termini»

Ciència

Andrew W. Wyckoff, actual director de Ciència, Tecnologia i Innovació de l’OCDE, repassa els grans reptes que planteja la transformació digital en l’àmbit econòmic, social i educatiu.

«La recerca no es pot encendre i apagar com si res;  cal una inversió a llarg termini»

Ressenya

La ciència i la tecnologia en la configuració d’Espanya i Portugal al llarg dels darrers cinc segles

Ciència
Leoncio López-Ocón, Institut d’Història del CSIC (IH-CSIC);Tiago Brandão, NOVA FCSH

Com ha estat el desenvolupament de la ciència a Espanya i Portugal i com ha incidit en la construcció de les nacions ibèriques? Aquestes dues obres ressenyades ho analitzen.

Bones pràctiques

Eines i recursos per salvaguardar l’ètica i millorar la integritat en la recerca científica

Ciència

Un dels grans reptes actuals de la recerca és la integritat del procés i la fiabilitat dels resultats. Quines reformes s’estan generant en aquest àmbit?

Bones pràctiques

CaixaResearch Institute, un nou centre de recerca i innovació en salut i ciències de la vida

Ciència

Excel·lència internacional, fort suport a la innovació i la transferència i acostament de la ciència a la societat. CaixaResearch Institute simbolitza el compromís de la Fundació ”la Caixa” per donar suport a la recerca biomèdica.

La plataforma Patient Innovation

Ciència

Experiències d’èxit com la de Patient Innovation Platform confirmen que el futur de la innovació en salut passar per connectar pacients, cuidadors i altres agents de l’àmbit de les cures.

La plataforma Patient Innovation

Bones pràctiques

Els instruments de participació ciutadana en el marc de la innovació tecnològica

Ciència

Què opina la societat sobre els possibles impactes de la ciència i la tecnologia? Cal establir mecanismes de participació ciutadana per generar confiança i detectar punts de millora.

Canvis en els sistemes d’avaluació científica

Ciència

Com s’ha d’avaluar la ciència? Hi ha la possibilitar d’apostar per criteris més enllà dels impactes bibliomètrics, que valorin diferents facetes de l’impacte social de la recerca.

Canvis en els sistemes d’avaluació científica

El programa Challenge-Driven Innovation

Ciència

Challenge-Driven Innovation és un programa de finançament de recerca i innovació capdavanter a Europa per l’enfocament multidisciplinari, intersectorial i orientat als reptes.

El programa Challenge-Driven Innovation