Publicador de continguts

La presència d’estrangers en els equips de futbol i el seu impacte en les actituds respecte a la immigració

Ignacio Lago, Universitat Pompeu Fabra; Carlos Lagos Peñas, Universidad de Vigo; Adaptació: Juan Manuel Garcia Campos

La globalització ha afectat dràsticament les societats occidentals en les últimes dècades. L’augment dels fluxos transfronterers de béns, serveis, diners, persones, informació i cultura és un procés que afecta totes les dimensions de la ciutadania. Aquestes transformacions les podem observar, a més a més, en expressions culturals i de lleure de consum massiu, entre les quals l’esport i, concretament, el futbol, és una de les que genera més interès global. L’estudi en què es basa aquest article analitza com la presència de jugadors estrangers a les lligues europees podria incidir en els comportaments i les opinions que tenen els seguidors dels clubs de futbol en relació amb la immigració.
Punts clau
       El futbol és l’esport que acapara un nivell més gran d’atenció, seguiment i implicació emocional a escala internacional. A Espanya, segons una enquesta feta el 2014 pel Centre d’Investigacions Sociològiques, prop del 70% dels enquestats van manifestar que eren seguidors o simpatitzants d’algun club de futbol.
       La presència de jugadors estrangers a les lligues nacionals europees ha augmentat substancialment durant les tres darreres dècades. L’objectiu de l’estudi dut a terme, en el qual es basa aquest article, és desentrellar la relació existent entre la participació d’immigrants en els equips de futbol i les actituds, els comportaments i les opinions que els ciutadans aficionats al futbol tenen respecte a la immigració.
       Els resultats de l’estudi apunten al fet que, entre la població seguidora d’un club de futbol, les actituds cap al fenomen migratori milloren quan els jugadors estrangers contribueixen a l’obtenció d’èxits per al club al qual pertanyen.
Quan l’equip propi va bé i els estrangers hi tenen un paper rellevant, les actituds cap a la immigració milloren
resumen_cat.png

Relació entre actituds cap a la immigració (mesurades en una escala de 0 a 10) i nombre de minuts jugats per estrangers als equips que han guanyat la Lliga (esquerra) i als equips que han tingut una classificació millor de l’esperable segons el seu pressupost (dreta) a les vuit temporades analitzades (des de la 2001-2002 a la 2015-2016).

Les cicatrius de la migració

Quins són els reptes que afronta la població migrada? Tractarem el vessant més emocional de la migració.

Com prevenir la discriminació i l’exclusió social a Espanya

A Espanya, no tots els grups immigrants es perceben de la mateixa manera. Segons aquest estudi, el 35,9 % dels ciutadans autòctons van declarar tenir contactes positius amb marroquins, mentre que la xifra s’incrementa fins al 59,8 % en la relació amb persones d’origen llatinoamericà.

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Condicionants demogràfics

Els canvis poblacionals es poden produir per variacions motivades per canvis naturals i per moviments migratoris.

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

Invertim o apostem? Relació entre l’addicció al joc i les inversions

Invertim o apostem? Relació entre l’addicció al joc i les inversions

Quina relació hi ha entre l’addicció al joc, les apostes en videojocs i les inversions en actius financers?

L’afectació de la pandèmia sobre el benestar personal i els ingressos no va ser igual per a tothom

La pandèmia va afectar igual a tothom? Des d’un punt de vista financer, va tenir més impacte en les persones amb nivells d’estudis i d’ingressos més baixos.

Violència en les relacions de parella entre adolescents

Violència en les relacions de parella entre adolescents

El 10,1% dels adolescents han estat víctimes de conductes de control en les relacions de parella.