Són els immigrants més ambiciosos que els seus compatriotes que no emigren?

Javier G. Polavieja, Universidad Carlos III de Madrid; María Ramos, Universidad Carlos III de Madrid; Mariña Fernández-Reino, migration Observatory (Oxford);

No hi ha un patró universal en la selecció dels immigrants. És a dir, en alguns casos els migrants estan més orientats a l’èxit que els seus compatriotes que no van emigrar, mentre que en altres casos l’orientació a l’èxit és menor.
Punts clau
       Sovint s’argumenta que la immigració genera un drenatge de talent i emprenedoria als països d’origen.
       Els migrants arribats a diferents països europeus, estan més orientats a l’èxit que els seus compatriotes que no van migrar? L’article analitza aquesta qüestió en tres dimensions: l’orientació cap a l’èxit, cap al risc i cap als diners.
       No hi ha un patró universal en la selecció dels immigrants, que en alguns casos és positiva i, en uns altres, negativa.
Orientacions motivacionals de migrants i dels seus compatriotes que no han emigrat

La mitjana dels migrants del conjunt de països considerats puntuen més alt que els seus compatriotes no migrants a les escales d’orientació cap a l’èxit, cap al risc i cap als diners. No obstant això, encara que en algunes combinacions origen-destinació la selecció positiva en aquests trets motivacionals es manté (per exemple, en europeus residents en altres països de la zona euro en què es comparteix un idioma comú), en altres combinacions passa el contrari, com ara en el cas dels europeus de l’est en altres països de la Unió, els marroquins a Espanya o els turcs en països europeus rics.

Europa, terra d’acollida per a tothom?

Som igual de solidaris amb tots els refugiats? En aquest cicle de conferències, coorganitzat amb l’Associació Catalana de Sociologia, analitzarem el paper d’Europa com a terra d’acollida.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.