Per què hi ha més abandonament escolar entre els joves d’origen estranger?

Silvia Carrasco, Jordi Pàmies, Laia Narciso i Angelina Sánchez, (EMIGRA ─ CER-Migracions, Universitat Autònoma de Barcelona)

A Espanya, el 75% dels joves d’origen estranger aspira a obtenir una titulació superior. Encara que no els manqui el suport familiar, però, un de cada tres abandona els estudis prematurament. Entre les causes principals d’aquest abandonament destaca la poca confiança que perceben per part dels seus professors. L’abandonament prematur de l’educació i la formació fa que aquests joves esdevinguin més vulnerables a l’atur i corrin més risc d’exclusió social que no pas els joves autòctons.
Punts clau
       Els joves d’Espanya tenen les aspiracions acadèmiques més elevades de la Unió Europea. No obstant això, la taxa d’abandonament prematur de l’educació i la formació és la més alta dels països de la UE, i la diferència entre autòctons i estrangers també és la més gran.
       El projecte europeu Reducing Early School Leaving in the EU (RESL.eu) analitza la diferència en la taxa d’abandonament prematur entre autòctons i estrangers, a més de les diferències per classe i sexe. A Espanya hi han participat 3.731 joves de 4t d’ESO, batxillerat, cicles formatius de grau mitjà i superior i de programes de formació ocupacional. El 20% de la mostra es compon d’alumnes d’origen estranger.
       Per sexe i origen, els més afectats per l’abandonament escolar prematur són els homes joves nascuts a l’estranger. Les dones joves de nacionalitat espanyola són les úniques que compleixen l’objectiu de la UE per a Espanya el 2020: no superar el 15% d’abandonament escolar prematur.
       La percepció del suport per part del professorat és el factor de prevenció més important davant el risc d’abandonament escolar prematur, a més de les aspiracions acadèmiques dels alumnes, la seva vinculació escolar i la percepció de suport de les famílies.
Percentatge d’abandonament escolar prematur dels alumnes de 18 a 24 anys, per nacionalitat

El 75% dels joves d’origen estranger que hi ha a Espanya aspiren a obtenir una titulació superior. Així i tot, i encara que no els manqui el suport familiar, un de cada tres abandona els estudis prematurament.

Entre les causes principals d’aquest abandonament destaca la poca confiança que perceben per part dels seus professors, als quals atribueixen expectatives educatives més baixes que les que els transmeten els seus pares i molt més baixes que les seves pròpies aspiracions.

L’abandonament escolar prematur va baixar des de la crisi, fins que el 2017 es va estancar. La taxa d’abandonament escolar del col·lectiu d’estudiants estrangers supera  entre 15 i 20 punts la xifra d’abandonament dels alumnes autòctons.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre educació i societat

L’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” obre una convocatòria per donar suport a projectes de recerca en ciències socials en què es facin servir dades d’enquestes quantitatives sobre l’educació i la societat a Espanya.

Desigualtat d’oportunitats en el rendiment educatiu a Espanya i Europa

Què hi ha darrere les desigualtats educatives? Els factors aliens als estudiats (com el gènere, la procedència o l’estatus econòmic i cultural dels pares) expliquen un 32 % de les diferències en el rendiment acadèmic.

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “Ecosistemes d’aprenentatge: innovació i col·laboració educativa”

Què és la formació dual? Com es pot assolir una educació inclusiva de debò? Què hem d’entendre per plataforma d’aprenentatge? Juntament amb l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE-UPC) organitzem aquest cicle de conferències per tractar els nous ecosistemes de l’educació.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

La transició a l’educació postobligatòria dels alumnes d’origen immigrant a Catalunya

El 23,5 % dels alumnes d’origen immigrant abandonen els estudis en la transició entre l’educació obligatòria i la postobligatòria. Analitzem les diferències per estatus migratori i sexe de l’alumnat.

Desigualtats socioeconòmiques i rendiment acadèmic a Espanya

Desigualtats socioeconòmiques i rendiment acadèmic a Espanya

Educació Inclusió social

La desigualtat socioeconòmica, com afecta el desenvolupament acadèmic dels estudiants? Analitzem amb dades recents el cas d’Espanya i com es compara amb la resta d’Europa.

Limitacions a la formació de capital humà i a les possibilitats de creixement econòmic i benestar social

Quina és la taxa d’abandonament precoç de l’educació i la formació per sexes? L’objectiu de l’Estratègia Europa 2020 és que sigui del 15 %.