Funcionen les polítiques de prevenció de l’abandonament escolar prematur a Espanya?

Anàlisi de l’impacte del Programa de Millora de l’Aprenentatge i del Rendiment (PMAR)

Javier Mato Díaz, Ángel Alonso Domínguez, Rosario González Arias i Israel Escudero Castillo, Universitat d’Oviedo
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

El Programa de Millora de l’Aprenentatge i del Rendiment (PMAR) es va crear com una mesura específica de prevenció de l’abandonament escolar prematur a Espanya en el marc de la reforma educativa del 2013. La implantació completa d’aquesta reforma, mitjançant la Llei orgànica de millora de la qualitat educativa (LOMCE), es va dur a terme en el curs acadèmic 2016-2017. Aquesta recerca analitza l’èxit d’aquest programa, mesurat mitjançant l’assoliment del títol d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) i de la permanència en el sistema educatiu dos anys més tard. Fem servir dades del Principat d’Astúries i la conclusió és que els estudiants que van accedir al PMAR van obtenir efectes positius notables, per comparació a estudiants d’entorn socioeconòmic i característiques educatives semblants que no hi van participar.
Punts clau
       L’abandonament escolar prematur és un problema social perquè contribueix al manteniment de la desigualtat social, dificulta el paper de l’ensenyament superior com a principal ascensor social i afavoreix el risc de precarietat associada a un futur laboral incert.
       L’abandonament prematur a Espanya tendeix a minvar durant les últimes dècades, però el 2019 encara es trobava en el nivell mitjà de la UE-15 corresponent al 2007 (16,4%). Els anys d’intens creixement econòmic anteriors a la crisi del 2008 van frenar aquesta tendència. El nivell mitjà de la UE-15 el 2019 era del 10,5%.
       Els resultats de la recerca mostren que la participació en el PMAR incrementa la probabilitat de continuar en el sistema educatiu (o de sortir-ne amb el títol d’ESO) entorn d’un 12% al cap de dos anys. Per tant, el programa contribueix a la prevenció de l’abandonament prematur.
       Cal remarcar que els efectes positius del PMAR són relativament més elevats en les dones, la participació de les quals augmenta entre el 12% i el 17% la probabilitat de continuar formant-se dos anys després.

Autors

Javier Mato Díaz, Ángel Alonso Domínguez, Rosario González Arias i Israel Escudero Castillo , Universitat d’Oviedo

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “Ecosistemes d’aprenentatge: innovació i col·laboració educativa”

Què és la formació dual? Com es pot assolir una educació inclusiva de debò? Què hem d’entendre per plataforma d’aprenentatge? Juntament amb l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE-UPC) organitzem aquest cicle de conferències per tractar els nous ecosistemes de l’educació.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

És possible ensenyar competències de ciutadania inclusiva en unes universitats més socials?

Com es pot fomentar l’empatia i l’ètica per promoure una ciutadania més inclusiva? Aquest experiment s’ha dut a terme en l’àmbit universitari i te n’expliquem els resultats.

Percentatge de persones que, el 2017, opinaven que el nivell educatiu més alt que havien aconseguit era...

El 58 % de la població espanyola opina que ha superat el nivell d’estudis del pare i el 64 % pensa que ha superat el nivell educatiu de la mare.

Educació compensatòria a primària: una mesura útil per als alumnes immigrants?

Funcionen els programes d’educació compensatòria adreçats a estudiants de col·lectius desfavorits? Aquest estudi mostra que només aconsegueixen beneficiar alumnes immigrants si tenen una proporció en el grup escolar que no supera el 50 %.

Per què hi ha més abandonament escolar entre els joves d’origen estranger?

Quin rol han de complir els docents per combatre l’abandonament escolar dels joves d’origen estranger? Aquest estudi demostra que el seu suport és clau i que han de disposar dels recursos necessaris per orientar els alumnes.

La transició a l’educació postobligatòria dels alumnes d’origen immigrant a Catalunya

El 23,5 % dels alumnes d’origen immigrant abandonen els estudis en la transició entre l’educació obligatòria i la postobligatòria. Analitzem les diferències per estatus migratori i sexe de l’alumnat.

Desigualtats socioeconòmiques i rendiment acadèmic a Espanya

Educació Inclusió social

La desigualtat socioeconòmica, com afecta el desenvolupament acadèmic dels estudiants? Analitzem amb dades recents el cas d’Espanya i com es compara amb la resta d’Europa.