Els nous cuidadors

Antonio Abellán, Alba Ayala i Julio Pérez, CSIC, CCHS
Rogelio Pujol, INE
Gerdt Sundström, Universitat de Jönköping
Adaptació: María Ramos, investigadora postdoctoral a la Universitat Carlos III de Madrid

Les dones continuen sent qui s’encarrega amb més freqüència d’atendre un familiar dependent. No obstant això, a les cases on conviuen dues persones grans hi ha un equilibri entre homes i dones en les cures i, a més, en edats molt avançades (a partir dels 80 anys) hi ha més homes que dones responsables de les cures informals d’un familiar dependent.
Punts clau
       Fins als 65 anys, les tasques de cura dins de la família recauen fonamentalment en les dones.
       Amb l’edat es van escurçant les diferències de gènere en la responsabilitat de les cures i, a partir dels 80 anys, hi ha més homes com a cuidadors principals d’un familiar que no pas dones.
       A les cases de dos membres, que és la mena de llar que ha crescut més els últims anys entre la gent gran, el fet d’atendre la parella està molt generalitzat.
       Els canvis demogràfics i socials plantegen nous reptes per als serveis públics i les famílies. Les llars on conviuen persones grans presenten necessitats dobles: les de les persones dependents, però també les dels cuidadors.
Perfil dels cuidadors principals segons el tipus de llar

Les dones de mitjana edat són el perfil més freqüent entre les persones que s’encarreguen de les atencions informals dins de la família. En gairebé tots els grups d’edat hi ha moltes més dones que homes cuidadors, i les diferències de gènere són particularment acusades entre els 45 i els 65 anys. En aquestes edats hi ha fins a sis vegades més dones que no pas homes fent-se càrrec d’atendre un familiar dependent.

No obstant això, a partir dels 80 anys les diferències de gènere en les cures es redueixen, i és aleshores quan hi ha més homes (27.900) que dones (20.300) com a cuidador principal dins de la família.

Les noves llars

Fins fa unes dècades a Espanya era molt freqüent que la gent gran convisqués a la llar familiar amb membres de diferents generacions. Ara, la mida de les llars és cada vegada menor i la gent gran que viu en família són minoria: la major part viuen sols (el 23 %) o en parella (42 %), que és la forma de convivència que ha crescut més entre la gent gran.

Cuidar qui cuida

Més enllà de la satisfacció personal derivada d’atendre algú que s’estima, la cura de persones dependents pot tenir efectes negatius sobre el benestar dels cuidadors, perquè en pot perjudicar les relacions socials i l’estat físic i emocional. Hi ha moltes actuacions possibles de suport a cuidadors, des de les intervencions formatives per a familiars fins als programes d’orientació i suport psicològic als cuidadors. Tan necessari com estendre les xarxes formals d’atenció a la gent gran és enfortir els programes de suport a cuidadors informals.

Autors

Antonio Abellán, Alba Ayala i Julio Pérez , CSIC, CCHS
Rogelio Pujol , INE
Gerdt Sundström , Universitat de Jönköping
Adaptació: María Ramos , investigadora postdoctoral a la Universitat Carlos III de Madrid

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Solidaritat intergeneracional

El 34,8 % dels avis d’Espanya s’ocupen habitualment dels nets, una xifra molt superior a la mitjana europea.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.