Publicador de continguts

La solitud no desitjada en les persones grans

Javier Yanguas Lezaun, Programa de Persones Grans de la Fundació ”la Caixa”

La solitud és un dels desafiaments d’importància creixent que han d’afrontar les societats occidentals en aquest segle XXI. Per poder actuar i prevenir les dificultats que acompanyen la solitud, la Fundació ”la Caixa” va entrevistar més de 14.000 persones grans que anaven als seus centres socials i de lleure i els va demanar, entre altres qüestions, quins eren els seus sentiments de solitud. Les respostes van fer palès que aquests sentiments eren molt freqüents entre la gent gran, i que aproximadament en una de cada sis persones l’experiència de solitud era molt greu. Factors com ara el gènere o el nivell d’estudis influïen en els sentiments de solitud. Per contrarestar aquests sentiments, les persones grans posaven en marxa estratègies diverses, incloent-hi iniciatives proactives i una visió positiva de la solitud. No obstant això, precisament les persones que experimentaven sentiments de solitud més greus eren les que aplicaven en una mesura més gran estratègies basades en la resignació i acceptació passiva de la seva situació.
Punts clau
       El 64% de les persones grans entrevistades experimentaven en alguna mesura sentiments de solitud no desitjada. En el 14,8% de la mostra, podríem qualificar aquesta experiència de solitud com a greu o molt greu.
       L’experiència de la solitud és lleugerament diferent en els homes i les dones grans: elles experimenten més emocions vinculades a l’abandonament i el buit que no pas ells.
       Les persones amb menys nivell educatiu experimenten més sentiments de solitud.
       Les persones que experimenten més solitud tendeixen a aplicar estratègies per abordar-la més centrades en la resignació i l’acceptació passiva de la situació.
soledadNoDeseadaCAT_1+%28NEW%29.png

Empatitzen millor amb gent gran després d’experimentar limitacions

Experiment en el qual els participants es van posar en la pell d'una persona gran mitjançant simulació demostra que es van millorar les habilitats empàtiques.

Com millorar l’assistència domiciliària a la gent gran?

L’assistència domiciliària a gent gran ha de conciliar atencions sanitàries i altres de vinculades a serveis socials. Aquest estudi aporta dades positives sobre l’aplicació d’una eina per coordinar i optimitzar aquestes atencions.

A qui afecta la soledat i l’aïllament social?

La cara més visible de la soledat és sentir que no es tenen persones a qui es pugui recórrer o en qui es pugui confiar en cas de necessitat. A qui afecta més? Analitzem la incidència de factors com l’edat i el gènere.

Societats longeves davant el repte de les cures de llarga durada

Què suposen les cures de llarga durada en societats cada vegada més longeves? Analitzem les recerques que hi ha sobre el tema.

La insatisfacció amb la vida durant la pandèmia per la covid-19 a Espanya

Una salut precària o haver perdut la feina són els factors principals relacionats amb la insatisfacció amb la vida durant la pandèmia per la COVID-19 a Espanya. Ho analitzem en aquest article.

Cistella de la compra i ajudes no condicionades

Cistella de la compra i ajudes no condicionades

Són saludables les compres d’aliments que fan els usuaris dels ajuts de la Creu Roja?

El teletreball després de la pandèmia

El teletreball després de la pandèmia

La implicació dels homes en les tasques de la llar augmenta quan teletreballen?

Què necessiten els joves

Què necessiten els joves

El jovent identifica com a factors clau la salut mental, la situació econòmica i les relacions socials.