La solitud no desitjada en les persones grans

Javier Yanguas Lezaun, Programa de Persones Grans de la Fundació ”la Caixa”

La solitud és un dels desafiaments d’importància creixent que han d’afrontar les societats occidentals en aquest segle XXI. Per poder actuar i prevenir les dificultats que acompanyen la solitud, la Fundació ”la Caixa” va entrevistar més de 14.000 persones grans que anaven als seus centres socials i de lleure i els va demanar, entre altres qüestions, quins eren els seus sentiments de solitud. Les respostes van fer palès que aquests sentiments eren molt freqüents entre la gent gran, i que aproximadament en una de cada sis persones l’experiència de solitud era molt greu. Factors com ara el gènere o el nivell d’estudis influïen en els sentiments de solitud. Per contrarestar aquests sentiments, les persones grans posaven en marxa estratègies diverses, incloent-hi iniciatives proactives i una visió positiva de la solitud. No obstant això, precisament les persones que experimentaven sentiments de solitud més greus eren les que aplicaven en una mesura més gran estratègies basades en la resignació i acceptació passiva de la seva situació.
Punts clau
       El 64% de les persones grans entrevistades experimentaven en alguna mesura sentiments de solitud no desitjada. En el 14,8% de la mostra, podríem qualificar aquesta experiència de solitud com a greu o molt greu.
       L’experiència de la solitud és lleugerament diferent en els homes i les dones grans: elles experimenten més emocions vinculades a l’abandonament i el buit que no pas ells.
       Les persones amb menys nivell educatiu experimenten més sentiments de solitud.
       Les persones que experimenten més solitud tendeixen a aplicar estratègies per abordar-la més centrades en la resignació i l’acceptació passiva de la situació.

Javier Yanguas Lezaun , Programa de Persones Grans de la Fundació ”la Caixa”

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “Fer-se el bé fent el bé. Les contribucions de la gent gran al desenvolupament social”

Com participa i contribueix la gent gran en la vida familiar i en la comunitat? Aquest cicle de conferències pretén donar el protagonisme que mereix a aquest col·lectiu i visibilitzar-ne el paper en el desenvolupament social.

A qui afecta la soledat i l’aïllament social?

La cara més visible de la soledat és sentir que no es tenen persones a qui es pugui recórrer o en qui es pugui confiar en cas de necessitat. A qui afecta més? Analitzem la incidència de factors com l’edat i el gènere.

Societats longeves davant el repte de les cures de llarga durada

Què suposen les cures de llarga durada en societats cada vegada més longeves? Analitzem les recerques que hi ha sobre el tema.

La insatisfacció amb la vida durant la pandèmia per la covid-19 a Espanya

Una salut precària o haver perdut la feina són els factors principals relacionats amb la insatisfacció amb la vida durant la pandèmia per la COVID-19 a Espanya. Ho analitzem en aquest article.

La solitud durant el confinament: una epidèmia dins la pandèmia de la covid-19

Ha empitjorat la COVID-19 el sentiment de soledat? Segons aquest estudi sobre majors de 55 anys d’Andalusia, aquest sentiment va augmentar del 47% al 56% durant el confinament, especialment en les dones.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.