La covid-19 i els ERTO del 2020: de la pandèmia sanitària a la pandèmia laboral

Diego Dueñas Fernández, Universitat d’Alcalá; Raquel Llorente Heras, Universitat Autònoma de Madrid; Luis Gómez Rufián, Universitat Carlos III de Madrid
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre l’impacte social de la covid-19

Al llarg de l’any 2020 es va produir al mercat laboral espanyol un augment exponencial en el nombre d’empreses i de treballadors que van entrar en un procés de regulació d’ocupació. En el segon trimestre del l’any, es va arribar a superar la xifra de tres milions de persones. A partir d’aquesta situació, la recerca sobre la qual es basa aquest article analitza quines són les característiques demogràfiques i laborals d’aquests treballadors, contrasta quina ha estat la seva evolució laboral posterior al procés de regulació d’ocupació i avalua quines característiques determinen la recuperació de l’ocupació habitual.
Punts clau
       Durant els sis primers mesos de l’any 2020, es va produir una reducció del 21,93% en el nombre d’hores laborals efectives dels assalariats del sector privat. Tot i que en el segon semestre del l’any s’hi aprecia una recuperació, no es van arribar a assolir els nivells d’hores laborals de finals del 2019.
       Al juny de l’any 2020, més de 3,1 milions de treballadors assalariats del sector privat tenien una reducció de jornada o una suspensió de contracte.
       Des del punt de vista demogràfic, els treballadors més afectats pels processos de regulació d’ocupació tenien més de 30 anys i un baix nivell de formació. Si bé les dones es van veure més afectades que els homes en aquests processos, el gènere no es mostra com a variable determinant.
       Des del punt de vista laboral, els sectors del comerç i l’hostaleria van ser els més perjudicats, i els treballadors amb contracte indefinit i jornada a temps complet van ser els més afectats.
       Segons les dades disponibles, els processos de regulació d’ocupació no semblen la porta d’entrada a la desocupació, tot i que en el quart trimestre del 2020 es va alentir el procés de tornada a l’activitat laboral habitual.
       La recuperació de l’ocupació es va produir majoritàriament en el sector de la construcció, amb contractes temporals i jornades a temps parcial.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Impost sobre successions i impost sobre la renda: quant s’hauria de pagar?

Una anàlisi experimental dels tipus fiscals preferits en diverses menes d’impostos, en diversos supòsits de renda del contribuent i d’herència, i tenint en compte la percepció de la pròpia posició en la distribució de la renda.

La desigualtat salarial durant la pandèmia: les ajudes públiques

Quin impacte ha tingut la crisi econòmica generada per la covid-19 sobre la desigualtat salarial? N’hi ha hagut prou amb els ajuts públic? Analitzem quins han estat els col·lectius més afectats.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.