Publicador de continguts

Les reformes laborals han fet minvar la temporalitat dels treballadors joves?

Una anàlisi dels possibles efectes a curt termini a Espanya i Portugal

Alejandro Godino i Oscar Molina, Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT), Universitat Autònoma de Barcelona; Fátima Suleman, Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), Dinâmia’CET

Espanya i Portugal han experimentat alts nivells de temporalitat en les darreres dècades, una circumstància que a llarg termini té efectes negatius en la trajectòria laboral i vital de les persones. Com a resposta a aquesta problemàtica, els governs de tots dos països han aprovat reformes per a reduir la temporalitat en l’ocupació. Els resultats mostren que, arran d’aquestes reformes, veiem que baixa la temporalitat en la població jove, lleument en el cas de Portugal i de manera molt pronunciada a Espanya, sense que això causi aparentment un impacte negatiu en les taxes de desocupació o d’activitat. Encara que les reformes sembla que tenen un impacte inicial positiu en els joves, cal fer-ne un seguiment a llarg termini per avaluar si són efectives en el temps i per entendre si afecten de manera diferent els diversos grups de joves en el mercat laboral.
Punts clau
       Les mesures de flexibilització laboral aprovades els anys vuitanta a Espanya i Portugal van desembocar en un mercat de treball altament segmentat entre treballadors fixos i temporals. Això va implicar més incertesa laboral per a certs grups socials, sobretot els joves, afectats per altes taxes de temporalitat i també fortament per l’atur durant els períodes de crisi.
       L’objectiu de les reformes laborals recents era resoldre aquestes situacions de vulnerabilitat en el mercat de treball amb la contractació temporal, amb canvis aparentment estructurals a Espanya i d’abast més limitat a Portugal.
       Per comparació al 2019, la reducció de la temporalitat en els joves espanyols ha estat de més del 8% poc després de l’aprovació de la reforma (2n trimestre del 2022) i de gairebé el 19% més d’un any després (2n trimestre del 2023). Aquesta reducció no arriba a l’1% a Portugal un trimestre després de l’aprovació de la reforma (2n trimestre del 2023).
       Les dades mostren que, presumiblement, calen reformes més estructurals orientades a canviar les pràctiques empresarials sobre la temporalitat per tal d’assolir resultats substantivament beneficiosos per a la població jove.
art2_onepager_CAT.jpg

Bones pràctiques

Work4Progress de la Fundació ”la Caixa”

El programa Work4Progress de la Fundació ”la Caixa” pretén anar més enllà del suport a projectes aïllats promovent plataformes d’innovació social.

Joves, oportunitats i futur

A quins reptes s’enfronten els joves d’Espanya i Portugal? En el dotzè Dossier de l’Observatori Social ho analitzem.

Entrevista Robert Pogue Harrison joves

Robert Pogue Harrison examina el concepte de joventut des del punt de vista de la filosofia i els estudis culturals. Com la definim?

Indicadors sobre joventut dossier joves Espanya i Portugal

En aquesta secció es presenten una sèrie d’indicadors clau sobre la població jove a Espanya i Portugal. Aquests indicadors procedeixen de bases de dades europees i mundials (Eurostat i OCDE).

Educació efectes oportunitats jovent

Quin impacte té l’educació en l’accés del jovent al mercat laboral?, i en les oportunitats de participació social, cultural i esportiva?

Relacions personals de la població jove a Espanya i Portugal

Relacions personals de la població jove a Espanya i Portugal

Quins factors contribueixen més a l’aïllament social del jovent? Analitzem la influència de la xarxa familiar als països del sud d’Europa.