Quant costen les feines de casa a Espanya?

Marta Dominguez Folgueras, departament de Sociologia de Sciences Po (Institut d’Estudis Polítics de París);

El valor de les feines de casa se situa per damunt dels 426.372 milions d’euros, la qual cosa representa més del 40,72% del PIB.
Punts clau
       El PIB és el principal indicador del sistema de comptes nacionals i de l’economia d’un país, però no contempla moltes activitats fetes a les llars, ja que no s’intercanvien en el mercat. És el cas de feines com ara cuinar, netejar la casa o tenir cura de nens i dependents.
       El cost econòmic d’aquestes activitats s’estima calculant el temps que els membres de la llar inverteixen en les feines de casa i multiplicant aquest temps pel salari net que cobraria una persona externa per fer-les (8,09 euros l’hora). Segons el càlcul fet en aquest estudi, les feines no remunerades representarien el 40,8% del PIB.
       L’aportació d’homes i dones a aquestes feines és desigual, ja que la contribució femenina hi té un pes superior. Si a l’hora de calcular el PIB es tinguessin en compte les feines no remunerades fetes per les dones, representarien el 26,2% del PIB del 2010, un percentatge semblant al del sector industrial.
Valor econòmic de diferents activitats no remunerades. Per sexe, el 2010.

Per calcular el valor de les feines de casa es tenen en compte diferents activitats no remunerades que apareixen al gràfic. Les tasques relacionades amb l’alimentació (preparació de menjar, rentar els plats, anar a comprar) són les més costoses, seguides del manteniment de l’habitatge (sobretot neteja, però també reparacions).

Després hi ha les tasques relacionades amb la roba (rentar-la, estendre-la, planxar, cosir), tenir cura de nens i dependents, i la freqüència dels desplaçaments per dur a terme aquestes activitats.

Desigualtats de gènere

La diferència és especialment important en les activitats relacionades amb l’alimentació, fetes majoritàriament per les dones.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Impost sobre successions i impost sobre la renda: quant s’hauria de pagar?

Una anàlisi experimental dels tipus fiscals preferits en diverses menes d’impostos, en diversos supòsits de renda del contribuent i d’herència, i tenint en compte la percepció de la pròpia posició en la distribució de la renda.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.