Per què els joves no poden accedir a un habitatge en propietat?

Guzmán Antonio Muñoz Fernández, Universitat de Còrdova
Adaptació: Àlex Blancafort

La precarietat laboral i els salaris baixos impedeixen que una bona part dels joves espanyols puguin accedir a un habitatge en propietat. Ni tenen capacitat per pagar l’entrada inicial, ni una feina estable per fer front a la hipoteca. Les úniques opcions que tenen molts d’ells són el lloguer –molt sovint compartit a causa dels alts preus– o bé continuar amb la família. Aquesta tendència, que va començar el 2008, no fa sinó augmentar cada any.
Punts clau
       Des del començament de la crisi econòmica hi ha hagut una davallada accelerada de propietaris joves: avui amb prou feines el 26% dels menors de 29 anys té un pis en propietat, mentre que el 2008 eren el 54%.
       Per accedir a un habitatge en propietat, un jove ha de dedicar més del 60% dels seus ingressos mensuals a pagar el préstec hipotecari.
       El 48,9% dels joves menors de 29 anys vivien de lloguer l’any 2017, mentre que el 2008 eren el 32,3%. En els lloguers es registren els increments de preus més destacats del mercat immobiliari.
       La fórmula de la cessió gratuïta emergeix amb força. Familiars propietaris de més d’un habitatge en cedeixen gratuïtament un perquè els joves es puguin emancipar.
Quines possibilitats tenen els joves d’adquirir un habitatge?

Els estàndards utilitzats per les mateixes entitats financeres recomanen no destinar més del 30-35% dels ingressos mensuals a afrontar un préstec hipotecari. Actualment, però, el percentatge del salari net d’una llar unipersonal que s’hauria de reservar per sufragar l’import de la primera quota hipotecària per un habitatge lliure pot superar el 60%. Per això, un jove només pot comprar un habitatge amb molta dificultat.

Parlant de dades poblacionals (mitjanes per a joves a Espanya), el salari mitjà anual per a una persona de 16 a 29 anys és d’11.161 euros. Amb un préstec hipotecari a 30 anys i a un interès del 2,35%, destinant el 30% aconsellable del sou net al crèdit, una persona podria optar a un habitatge de 78.289 euros, i una llar jove amb dos salaris a una de 143.595 euros. Així i tot, encara que depèn del lloc on es busqui casa, el preu mitjà d’un habitatge a Espanya és d’uns 175.000 euros.

Per a la majoria de joves, el gran problema és l’import inicial del preu de l’immoble i les garanties que cal aportar per obtenir un crèdit hipotecari. Així, l’entrada inicial de la compra puja, de mitjana, a 45.366 euros, calculada a partir de l’estimació d’una entrada del 20% del valor de l’habitatge i d’un 10% addicional per a les despeses d’adquisició. Aquesta quantitat representa 2,2 vegades els ingressos anuals totals d’una llar jove que compta almenys amb dos sous.

Guzmán Antonio Muñoz Fernández , Universitat de Còrdova
Adaptació: Àlex Blancafort

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre la realitat social de les persones joves (FS22_1B)

L’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” obre una convocatòria per donar suport a projectes de recerca en ciències socials en què es facin servir dades d’enquestes quantitatives sobre la realitat social de les persones joves a Espanya.

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

L’evidència científica contribueix a desactivar creences infundades?

Hi ha la creença majoritària que fixar un topall màxim als lloguers facilitaria que més persones poguessin accedir a un habitatge, però què diuen els estudis? Analitzem si disposar d’informació modifica les opinions.

Anàlisi de les necessitats socials de la joventut

La manca d’oportunitats professionals i la precarietat laboral fan que els joves siguin molt vulnerables a les crisis econòmiques. Quines eren les circumstàncies de les persones d’aquest grup d’edat abans de la covid-19?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.