Les dones viuen més anys, però no sempre amb bona salut i felicitat

Aïda Solé-Auró, Universitat Pompeu Fabra

L’estudi mostra la relació entre l’esperança de vida, la salut i la satisfacció amb la vida per a homes i dones en diversos països europeus. Per a estudiar la qualitat de vida d’una població, cal combinar l’ús de mesures de salut objectives (com ara la mortalitat) i subjectives (com ara la percepció de felicitat). Les dones a Europa viuen més anys que els homes, però amb nivells de salut i de felicitat pitjors.
Punts clau
       A Espanya es calcula que a les dones de 50 anys els resta un 56% de temps de vida amb bona salut, mentre que aquest valor en els homes és del 63%.
       A diversos països europeus s’observa que l’avantatge femení en longevitat no va acompanyat necessàriament d’una felicitat més gran.
       Per comparació als homes, les dones europees viuen més anys, però amb un estat de salut pitjor i també amb menys felicitat.
Esperança de vida, esperança de vida amb bona salut i esperança de vida amb alts nivells de felicitat

El gràfic presenta l’esperança de vida total, l’esperança de vida amb bona salut i els anys de vida amb alts nivells de felicitat als 50 anys per a homes i dones. A part d’observar una supervivència més elevada de les dones en tots els casos, trobem que els països que tenen més esperança de vida no són aquells que viuen més anys amb felicitat. De fet, el nombre d’anys amb felicitat varia substancialment entre països i és revelador saber com es viuen aquests anys de vida addicionals pel que fa a la felicitat. En el cas de les dones espanyoles o franceses, observem que, tot i tenir una de les esperances de vida més altes, la proporció d’anys feliços és inferior a la resta de països. En canvi, els homes suecs tenen una esperança de vida de les més elevades, i una gran part d’aquests anys els viuen amb un alt nivell de felicitat.Les diferències en salut i felicitat no estan estretament relacionades amb les seves respectives esperances de vida.

Autora

Aïda Solé-Auró , Universitat Pompeu Fabra

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Bones pràctiques

El disseny de les prestacions per fill a càrrec: la importància de les deduccions fiscals reemborsables

Les prestacions per fill milloren la situació econòmica de les famílies i semblen positives per augmentar la taxa de fecunditat. Com es poden dissenyar amb eficiència?

Bones pràctiques

L’impacte de les prestacions de suport a la conciliació familiar i laboral de les dones

Són efectives les prestacions de suport a la conciliació per impulsar la participació laboral de les dones o condueixen a un augment en la bretxa salarial?

La nova generació de tecnologies digitals a Espanya

Inclusió social Ciència

La nova generació de tecnologies substituirà les feines més rutinàries? Descobreix l’impacte de l’automatització en el món laboral.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

Inclusió social Ciència

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Inclusió social Ciència

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.