Les dones viuen més anys, però no sempre amb bona salut i felicitat

Aïda Solé-Auró, Universitat Pompeu Fabra

L’estudi mostra la relació entre l’esperança de vida, la salut i la satisfacció amb la vida per a homes i dones en diversos països europeus. Per a estudiar la qualitat de vida d’una població, cal combinar l’ús de mesures de salut objectives (com ara la mortalitat) i subjectives (com ara la percepció de felicitat). Les dones a Europa viuen més anys que els homes, però amb nivells de salut i de felicitat pitjors.
Punts clau
       A Espanya es calcula que a les dones de 50 anys els resta un 56% de temps de vida amb bona salut, mentre que aquest valor en els homes és del 63%.
       A diversos països europeus s’observa que l’avantatge femení en longevitat no va acompanyat necessàriament d’una felicitat més gran.
       Per comparació als homes, les dones europees viuen més anys, però amb un estat de salut pitjor i també amb menys felicitat.
Esperança de vida, esperança de vida amb bona salut i esperança de vida amb alts nivells de felicitat

El gràfic presenta l’esperança de vida total, l’esperança de vida amb bona salut i els anys de vida amb alts nivells de felicitat als 50 anys per a homes i dones. A part d’observar una supervivència més elevada de les dones en tots els casos, trobem que els països que tenen més esperança de vida no són aquells que viuen més anys amb felicitat. De fet, el nombre d’anys amb felicitat varia substancialment entre països i és revelador saber com es viuen aquests anys de vida addicionals pel que fa a la felicitat. En el cas de les dones espanyoles o franceses, observem que, tot i tenir una de les esperances de vida més altes, la proporció d’anys feliços és inferior a la resta de països. En canvi, els homes suecs tenen una esperança de vida de les més elevades, i una gran part d’aquests anys els viuen amb un alt nivell de felicitat.Les diferències en salut i felicitat no estan estretament relacionades amb les seves respectives esperances de vida.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Afecten el gènere, l’experiència i el volum de feina les decisions judicials sobre la violència de gènere?

Jutges i jutgesses són igual de proclius a concedir ordres d'allunyament en casos de violència de gènere? Segons aquest estudi, el gènere per si sol no és determinant, però sí que és un factor clau unit a l'experiència i al volum de casos.

Els homes, ¿viuen en llars amb més patrimoni que les dones?

Hi ha una bretxa de gènere pel que fa al patrimoni de les llars? Segons aquest estudi, la diferència es fa més evident en edats avançades, ja que en la vellesa les dones tenen més probabilitats d’enviudar i veure limitat el seu patrimoni.

L’àmbit de les STEM no atreu el talent femení

A Espanya, només el 16% dels professionals de l'àrea de les STEM són dones. Analitzem aquesta bretxa de gènere.

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “El futur de la (des)igualtat de gènere”

En col·laboració amb el Centre d'Estudis Demogràfics, organitzem aquest cicle de conferències per analitzar velles i noves bretxes de gènere ocupacionals.

La nova generació de tecnologies digitals a Espanya

La nova generació de tecnologies digitals a Espanya

Inclusió social Ciència

La nova generació de tecnologies substituirà les feines més rutinàries? Descobreix l’impacte de l’automatització en el món laboral.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

Inclusió social Ciència

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Inclusió social Ciència

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.