La nova generació de tecnologies digitals a Espanya

Quines perspectives laborals hi ha per a després de la crisi?

Josep Lladós, Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Punts clau
       L’economia espanyola no ha aprofitat la reactivació econòmica per transformar l’estructura ocupacional i crear majoritàriament llocs de treball que requereixin habilitats més complexes i sofisticades
       La sortida de la crisi ha implicat una polarització creixent en la probabilitat d’accés a la feina segons el nivell educatiu assolit: les persones amb nivells d’estudis escassos o intermedis tenen menys presència entre la població ocupada
       Encara que les feines rutinàries són preponderants en l’economia espanyola, la necessitat de destresa manual, la contenció salarial i l’absència d’estandardització en determinades tasques protegeixen aquests llocs de treball, si més no temporalment, de ser substituïts per la tecnologia
Estructura del mercal laboral a Espanya

El mercat laboral a Espanya presenta algunes especificitats que han aflorat amb intensitat durant la reactivació econòmica dels últims quatre anys. La nova ocupació generada ha consolidat una polarització creixent de l’ocupació segons els nivells educatius: mentre que augmenten substantivament les feines i els perfils professionals més qualificats, al mateix temps experimenten un creixement notable els tipus d’ocupació que impliquen tasques rutinàries i baixa qualificació. Aquest últim tipus d’ocupació, a més a més, ha estat dominant entre els nous llocs de treball creats els darrers anys.

Cicle de conferències: Societat connectada, individus aïllats

Hiperconnectats i, alhora, més aïllats que mai? Aquest cicle de conferències debat sobre el paper de la tecnologia a les nostres relacions socials.

Cicle de conferències: El biaix dels algoritmes

Els algoritmes, creats per ser usats en la intel·ligència artificial, també reprodueixen estereotipis i prejudicis. Reflexionem sobre això en aquest cicle de conferències.

Taxa de desocupació

Sabies que el 2020 la taxa d’atur juvenil triplicava la dels més grans? Descobreix-ne les xifres en aquest indicador.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Bones pràctiques

L’efecte dels programes de jubilació anticipada sobre l’ocupació juvenil

Contràriament al que es desprèn d’una concepció força generalitzada, endarrerir la sortida del mercat laboral no disminueix l’ocupació juvenil, sinó que la podria impulsar.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.