La conciliació familiar a l’estiu, un mal negoci per a les dones

Projecte seleccionat en la Convocatòria per incentivar la divulgació de la recerca en ciències socials

Almudena Moreno Mínguez, UVa; Raquel Llorente Heras, UAM; Diego Dueñas Fernández, UAH; Adaptació: Laia Brufau i Eli Vivas (StoryData);

Com resolen les famílies el problema de la conciliació laboral i familiar a l’estiu, quan s’acaba l’escola? En l’àmbit laboral, les mares són les grans damnificades, i això és molt probable que tingui conseqüències negatives per a elles a curt i llarg termini.
Punts clau
       A l’estiu, a Espanya, hi ha més dones que no pas homes que passen de l’ocupació a la inactivitat.
       Les dones consideren que tenir cura de les diferents càrregues familiars és una raó molt important per passar a la inactivitat a l’estiu; en el cas dels homes, en canvi, aquest motiu té molt menys pes.
       Les dones que passen a la inactivitat a l’estiu tenen un bagatge educatiu més alt i més experiència laboral que no pas els homes que estan en la mateixa situació.

A l’estiu, hi ha moltes dones que passen a la inactivitat (ni treballen ni busquen feina) per tal de conciliar el seu temps amb les necessitats familiars. Això pot tenir diferents conseqüències negatives per a elles en l’àmbit laboral, com ara una projecció professional més reduïda, perspectives de salari més dolentes o menys seguretat pel que fa al futur laboral.

L’anàlisi duta a terme per a aquest estudi a partir de les dades obtingudes de l’Estadística de Fluxos de la Població Activa (EFPA) de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) mostra que, a l’estiu, hi ha més dones que passen de l’ocupació a la inactivitat que no pas homes. Entre els anys 2010 i 2019, una mitjana de 325.730 dones van passar a la inactivitat durant el tercer trimestre de l’any, mentre que només 220.260 homes van fer el mateix. El que d’entrada sembla una bona solució al problema de la conciliació familiar, no és sinó una sortida ineficaç, perquè crea un problema més greu a llarg termini: el col·lectiu femení registra interrupcions laborals i el salari real i potencial de les dones al mercat laboral espanyol disminueix. D’altra banda, cal remarcar el motiu de base de la ineficàcia d’aquesta sortida: actualment, les dones que a l’estiu deixen el mercat laboral tenen un bagatge professional més bo que no pas els homes que també passen de l’ocupació a la inactivitat.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals són homes i les dones continuen sent minoria en ocupacions com la construcció o la indústria. Quins factors influeixen en la segregació per gènere del mercat laboral?

Les dones tenen menys oportunitats de ser contractades?

Un experiment sobre discriminació de gènere constata que, en igualtat de condicions, les dones tenen un 30 % menys de probabilitats que les citin per a una entrevista de feina.

Dependència per a l’atenció personal

Quantes persones més grans de 65 anys tenen dificultats per fer alguna de les activitats bàsiques de la vida diària? Al nostre país, el 33% de les persones més grans de 65 anys tenen problemes per rentar-se sols.

En quina mena de llars viuen les persones grans?

Quines són les formes de convivència més comunes en les persones grans? Al nostre país el percentatge dels que viuen sols o en parella és més baix, per comparació a altres països del nostre entorn.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.