El repartiment de les feines de casa en les parelles en què només treballa la dona

Joan Garcia Román, Centre d’Estudis Demogràfics (UAB); Premi Observatori Social de "la Caixa" al millor article en l’àmbit d'Inclusió Social

El nombre de parelles en què només treballa la dona ha augmentat considerablement durant les últimes dècades. Aquesta mena de parelles implica una nova –i poc freqüent– distribució dels rols de gènere a la llar. El sou de la dona representa l’ingrés únic o principal, de manera que això hauria d’afectar també la distribució de les feines de casa
Punts clau
       A Espanya, les parelles en què només treballa la dona són relativament recents, i en molt bona part són la conseqüència de la destrucció d’ocupació que va afectar més els sectors de predomini masculí durant la recessió econòmica.
       Les característiques d’aquestes parelles han canviat des del 2003: ara són més joves, és més probable que tinguin fills i que cohabitin; també hi ha més parelles en què la dona té un nivell educatiu més alt.
       Les famílies en què només treballa la dona són més igualitàries que les altres. Això es reflecteix en un repartiment més equitatiu de les feines de casa entre homes i dones.
       No obstant això, a Espanya no hi ha hagut un canvi substancial en la bretxa de gènere en les feines de casa, que encara recauen majoritàriament en la dona, fins i tot quan és l’únic membre de la parella que té una feina remunerada.
Bretxa de gènere per activitat (minuts per dia), Espanya.

El gràfic mostra com ha evolucionat, entre 2003 i 2010, la diferència del temps (en minuts) dedicat a cada tasca segons el gènere. La xifra, per tant, vol dir el valor d'aquesta diferència.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Distribució de la població per tipus de llars

El 2019, les llars predominants eren les que estaven formades per una parella sense fills (22,7 %), respecte d’un 12,2 % de parelles amb un fill.

Bones pràctiques

El disseny de les prestacions per fill a càrrec: la importància de les deduccions fiscals reemborsables

Les prestacions per fill milloren la situació econòmica de les famílies i semblen positives per augmentar la taxa de fecunditat. Com es poden dissenyar amb eficiència?

Ressenya

Una perspectiva intergeneracional de la crisi del coronavirus i el paper de les polítiques familiars

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una crisi sanitària i també econòmica. Aquestes dues obres ressenyades ofereixen perspectives complementàries sobre el paper de les polítiques familiars en etapes de deteriorament econòmic.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.