Publicador de continguts

La fractura entre joves i grans

Jordi Sevilla, Belén Santa Cruz i Diana Ortega, ecomomistes;

Punts clau
       Els joves que van créixer durant la crisi econòmica afronten avui grans dificultats per desenvolupar els seus projectes vitals, mentre que la població major de 65 anys, un col·lectiu essencial per al manteniment de famílies senceres, ha suportat millor els embats de les diverses crisis.
       Els més joves, actualment, són un dels col·lectius més vulnerables. La manca d’un sistema de protecció i de mesures adequades per satisfer les seves necessitats condueix a un país en què les generacions més joves senten que han estat excloses o marginades de la vida social, econòmica i política.
       Molts joves senten frustració davant les nombroses dificultats per accedir al mercat laboral i mantenir-s’hi dignament, com també per accedir a l’habitatge, estalviar, moure’s en l’escala social en sentit ascendent, etc. Generacions de joves senten com la societat els exclou i les polítiques no els donen suport, i s’adonen, a més a més, que els seus projectes de vida esdevenen cada vegada més complexos.
       És vital que la ruptura del pacte generacional no es plantegi com una qüestió de rivalitat entre grups d’edat, sinó com una situació de desigualtat intergeneracional que requereix solucions. Resoldre la fractura entre joves i grans i recuperar el pacte generacional és una necessitat del present i una aposta de futur.
       Com diu Joaquín Estefanía a 'Abuelo, ¿cómo habéis consentido esto?' (Planeta, 2017), «el desafiament més gran que han d’afrontar les democràcies madures després dels anys de crisi econòmica és restaurar el contracte social entre generacions». Aquesta és la millor manera de comprometre les noves generacions amb el sistema de solidaritat en què reposa l’estat del benestar.
       Amb el pas dels anys comprovarem quines són les conseqüències del canvi de situació i de perspectives entre generacions i veurem si el retrocés experimentat en la segona dècada del segle és només una conseqüència de la darrera crisi econòmica i financera, o bé si, al contrari, respon a un patró de les societats avançades.
       La ruptura del pacte generacional afecta la idea de progrés, i encara més en un context en què els avanços que acompanyen la revolució tecnològica no sempre s’acompanyen d’avanços socials per a determinats col·lectius.
Xifres clau

Contingut de la col·lecció

La fractura entre el món rural i el món urbà

Actituds canvi climàtic i edat

Els joves acostumen a donar més importància al canvi climàtic que a la situació econòmica.

Menors i suïcidi: abans i durant la pandèmia

Com va afectar el jovent l’aïllament social per la pandèmia? Es va registrar un fort augment de les trucades al 112 relacionades amb el suïcidi.

Violència en les relacions de parella entre adolescents

El 10,1% dels adolescents han estat víctimes de conductes de control en les relacions de parella.

Què necessiten els joves

El jovent identifica com a factors clau la salut mental, la situació econòmica i les relacions socials.

Joves amb necessitats específiques ciberassetjament

L’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) mostra una especial vulnerabilitat a patir ciberassetjament.

La fractura entre el món rural i el món urbà

La bretxa entre l’àmbit rural i l’urbà té conseqüències importants en termes socials, econòmics, mediambientals i, fins i tot, polítics. Trobar un equilibri hauria de ser una prioritat.