La fractura entre joves i grans

La fractura entre joves i grans

Jordi Sevilla, Belén Santa Cruz i Diana Ortega, ecomomistes;

Punts clau
       Els joves que van créixer durant la crisi econòmica afronten avui grans dificultats per desenvolupar els seus projectes vitals, mentre que la població major de 65 anys, un col·lectiu essencial per al manteniment de famílies senceres, ha suportat millor els embats de les diverses crisis.
       Els més joves, actualment, són un dels col·lectius més vulnerables. La manca d’un sistema de protecció i de mesures adequades per satisfer les seves necessitats condueix a un país en què les generacions més joves senten que han estat excloses o marginades de la vida social, econòmica i política.
       Molts joves senten frustració davant les nombroses dificultats per accedir al mercat laboral i mantenir-s’hi dignament, com també per accedir a l’habitatge, estalviar, moure’s en l’escala social en sentit ascendent, etc. Generacions de joves senten com la societat els exclou i les polítiques no els donen suport, i s’adonen, a més a més, que els seus projectes de vida esdevenen cada vegada més complexos.
       És vital que la ruptura del pacte generacional no es plantegi com una qüestió de rivalitat entre grups d’edat, sinó com una situació de desigualtat intergeneracional que requereix solucions. Resoldre la fractura entre joves i grans i recuperar el pacte generacional és una necessitat del present i una aposta de futur.
       Com diu Joaquín Estefanía a 'Abuelo, ¿cómo habéis consentido esto?' (Planeta, 2017), «el desafiament més gran que han d’afrontar les democràcies madures després dels anys de crisi econòmica és restaurar el contracte social entre generacions». Aquesta és la millor manera de comprometre les noves generacions amb el sistema de solidaritat en què reposa l’estat del benestar.
       Amb el pas dels anys comprovarem quines són les conseqüències del canvi de situació i de perspectives entre generacions i veurem si el retrocés experimentat en la segona dècada del segle és només una conseqüència de la darrera crisi econòmica i financera, o bé si, al contrari, respon a un patró de les societats avançades.
       La ruptura del pacte generacional afecta la idea de progrés, i encara més en un context en què els avanços que acompanyen la revolució tecnològica no sempre s’acompanyen d’avanços socials per a determinats col·lectius.
Xifres clau

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Com millorar l’assistència domiciliària a la gent gran?

L’assistència domiciliària a gent gran ha de conciliar atencions sanitàries i altres de vinculades a serveis socials. Aquest estudi aporta dades positives sobre l’aplicació d’una eina per coordinar i optimitzar aquestes atencions.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre la realitat social de les persones joves (FS22_1B)

Aquesta convocatòria de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” ha tingut com a objectiu donar suport a projectes de recerca en ciències socials en què es facin servir dades d’enquestes quantitatives sobre la realitat social de les persones joves a Espanya.

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.