Medi ambient i ocupació: jugar net té premi?

Ester Martínez-Ros, Universitat Carlos III de Madrid

Punts clau
       L’estudi conclou que la inversió en innovació verda representa una oportunitat per combatre el problema de la desocupació a Espanya.
       Fins i tot en moments de crisi, les empreses que inclouen com a estratègia la preocupació pel medi ambient i innoven seguint aquest principi presenten un nivell mitjà d’ocupació no tan sols més alt, sinó també en augment.
       Actualment les inversions en ecoinnovació es proposen sobretot complir amb les normes mediambientals, però no tant transformar les empreses i fer servir tecnologies netes mitjançant canvis importants en el procés productiu (per exemple, afavorint l’estalvi d’energies i materials).
       No obstant això, el seguiment voluntari d’objectius ecoinnovadors és un predictor d’augments en el nombre de treballadors.
Ocupació total segons el tipus d'empresa

Les dades demostren que les empreses que inverteixen en ecoinnovació són les que han generat més llocs de treball els darrers anys, incloent-hi els anys més durs de la crisi. Una anàlisi de regressió amb les dades de l’enquesta del Panel d’Innovació Tecnològica conclou que la presència d’ecoinnovacions s’associa amb increments en el nivell d’ocupació, i que aquest efecte es multiplica a les empreses que formen part dels sectors que es consideren més contaminants. Totes aquestes relacions no apareixen a les empreses que, simplement, no innoven.

D'altra banda les empreses relacionades amb indústries netes gaudeixen d’una millor imatge a causa del seu impacte mediambiental més baix, per la qual cosa les empreses que formen part dels sectors més contaminants se senten més obligades a diferenciar-se. La introducció de tecnologies verdes per part d’aquestes empreses provoca que siguin percebudes com a més sostenibles. Per això, la societat respon de manera més positiva i receptiva quan les innovacions verdes les introdueixen companyies de sectors molt contaminants, i això, al seu torn, produeix un augment del seu avantatge competitiu en el mercat.

Cicle de conferències: Impacte social de l'emergència climàtica. Què podem fer?

Juntament amb l'Institut de Salut Global de Barcelona, organitzem aquest cicle de conferències per reflexionar sobre els efectes del canvi climàtic sobre la salut, el territori i també l'economia.

Índex d’envelliment actiu

Aquest indicador mesura el nivell d’independència de les persones grans; es basa en variables com ara l’ocupació, la participació social, la vida independent i la capacitat d’envellir saludablement.

El repte del canvi climàtic

Com ha evolucionat la temperatura mitjana de la Terra des de l’any 1880? 2014, 2015, 2016 i 2017 han estat els anys més càlids registrats.

Ressenya

Entre la complaença i el somni contraproduent

Els dos llibres que es ressenyen comparteixen la preocupació pel declivi dels Estats Units i assenyalen els problemes als quals s’enfronta el país. Des de perspectives diferents, tots dos arriben al mateix diagnòstic sobre la societat nord-americana i el perill que corre la democràcia.

Ressenya

L’Estat i les iniciatives innovadores:

Des d’un punt de vista econòmic, la innovació es considera un motor de creixement per la capacitat que té de generar riquesa i ocupació, un enfocament que ha guanyat protagonisme des que va començar la crisi financera l’any 2008. Aquesta recensió de l’Observatori Social de ”la Caixa” comenta dos llibres que analitzen aquesta qüestió a partir de perspectives molt diferents.

Usos, habilitats i actitud en matèria de tecnologia digital. Hi ha una bretxa de gènere?

Ciència

Els nois consideren que són més hàbils que les noies en matèria de tecnologia i de comunicació digital, mentre que les noies pensen que estan més preparades en els aspectes ètics i de seguretat.

L’Espanya desertificada

L’Espanya desertificada

Ciència

Un 17,5 % del territori rural està exposat simultàniament a altes taxes de despoblació i d'aridesa. Aquest estudi analitza com alguns factors de mitigació de la despoblació poden implicar efectes no desitjats, tant de tipus social com ambiental.

Desigualtats en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19: qui tenia la capacitat de resposta?

Ciència

Hi va haver desigualtat en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19? Ho analitzem en aquest estudi comparatiu centrat en la producció i distribució d’investigacions i les col·laboracions entre països.