El consum cultural: qüestió de gust o de preu?

Juan Prieto Rodríguez, María José Pérez Villadóniga i Sara Suárez Fernández, Universitat d’Oviedo

L’educació és el factor que influeix més en el consum cultural. Directament, perquè com més alt és el nivell educatiu, més interès hi ha per la cultura. I indirectament, perquè més educació implica també més renda i, per tant, més consum cultural. La rellevància de les diverses barreres al consum cultural depèn de l’activitat considerada.
Punts clau
       La manca d’interès és el motiu principal de la no assistència a espectacles en directe i llocs d’interès cultural, mentre que la manca de renda és la causa principal de la no assistència al cinema.
       En el cas dels espectacles en directe i les visites a llocs d’interès cultural, hi ha una gran polarització entre aquells que no hi van mai i els que hi van sovint.
       L’assistència al cinema mostra una pauta diferent, amb menys polarització; probablement això és degut al fet que l’interès general pel cinema és més estès.
       D’altra banda, l’edat té un efecte més visible en el cinema: si comparem els menors de 30 anys amb els més grans de 65, aquests darrers tenen una probabilitat més de deu vegades més alta de no anar-hi mai.
       Tenint en compte l’elevada proporció d’individus que diuen que no han participat en activitats culturals, és important classificar-los en dos grups: el que no hi participen mai i els que no hi participen, però podrien haver-ho fet si alguna circumstància hagués estat diferent.
       Aquests dos grups són molt diferents i l’efectivitat de les polítiques culturals varia considerablement segons a qui s’adrecen.
Assistència mitjana anual per renda i nivell educatiu

El gràfic mostra la relació entre la renda ponderada de cada membre de la llar i l’assistència anual a activitats culturals, segons el nivell educatiu. Hi comprovem dues coses: (1) que, amb independència de la renda, l’educació té un efecte positiu en l’assistència a activitats culturals, i (2) que l’efecte de la renda sobre el consum cultural és més significatiu per als nivells educatius més alts (educació secundària i superior).

Com podríem intervenir per eliminar les barreres a la participació cultural?
  • Per abaixar la barrera que representen les restriccions econòmiques es podria dissenyar una política fiscal que inclogués una rebaixa de la imposició indirecta als béns culturals. La caiguda dels preus augmentaria de manera directa la demanda cultural.
  • No obstant això, una reforma fiscal d’aquesta mena tindria efectes regressius, ja que beneficiaria en una mesura més gran els individus amb més renda.
  • Si el que es pretén és contrarestar la manca d’interès de la població, s’ha d’incidir en l’educació cultural dels infants perquè puguin desenvolupar l’interès i els gustos artístics.
  • En aquest cas, els efectes només es notarien a llarg termini, però serien molt més estables.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre educació i societat

Aquesta convocatòria de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” ha tingut com a objectiu donar suport a projectes de recerca en ciències socials en què es facin servir dades d’enquestes quantitatives sobre l’educació i la societat a Espanya.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Els reptes de la cultura d’alt nivell per atreure públics nous a l’entorn digital

Cultura

Teatre, òpera, música clàssica, dansa… El consum digital pot ser una oportunitat per atreure nous públics a l’anomenada cultura d’alt nivell?

L’art i el progrés de l’economia i la societat

Ressenya

L’art i el progrés de l’economia i la societat

Cultura

Quina relació hi ha entre art i economia? Presentem dues obres que estudien la importància de la creativitat i la innovació en les arts, com també la contribució de l’art al desenvolupament econòmic.

«Els joves en risc d'exclusió que entren en contacte amb l'art milloren el seu rendiment acadèmic i el seu compromís cívic i social»

Entrevista

Cultura

Fins a quin punt l’art contribueix a la integració social? Parlem amb Sunil Iyengar sobre l’accés a la cultura en condicions d’igualtat.