Participar o guanyar? Dones, homes i competitivitat

Pedro Rey Biel, investigador Ramón y Cajal a ESADE-Universitat Ramon Llull; Nagore Iriberri, Ikerbasque Research Professor a University del País Basc

Els homes encara tenen millors salaris, ocupen més llocs directius que les dones i pateixen una taxa de desocupació més baixa. Per què les dones no arriben tan lluny com els homes en l’àmbit laboral? Sovint s’ha posat sobre la taula l’impacte diferencial que tenen en la vida laboral de dones i homes les decisions sobre maternitat i paternitat. No obstant això, hi ha aspectes culturals i de socialització que afecten de manera diferent els homes i les dones a l’hora de competir, i aquests aspectes acaben per tenir un impacte en entorns competitius com ara el laboral.
Punts clau
       En termes generals, la simple existència d’un estereotip negatiu sobre un grup fa que els individus d’aquest grup se sentin subjectes a un escrutini que els pressiona, cosa que fa que se’n surtin més malament i confirmin, doncs, l’estereotip.
       Factors com ara els estereotips de gènere, el tipus de tasques en què competeixen, qui són els seus adversaris o la informació prèvia sobre el seu rendiment en aquestes tasques, tot plegat influeix en el desavantatge de les dones a l’hora de competir, la qual cosa, al seu torn, pot repercutir en la seva situació en el mercat de treball.
       En condicions competitives, estudiades en un experiment de laboratori, només observem diferències de gènere importants a l’hora de fer una tasca quan concorren aquestes tres situacions: 1) hi ha un fort estereotip segons el qual les dones són pitjors en aquesta tasca; 2) es reforça l’estereotip recordant als participants aspectes que els facin pensar en el tema de gènere, i 3) les dones més afectades negativament són les que creuen que l’estereotip és cert.
Noies i nois en el Concurs de Primavera de Matemàtiques. Distribució per gènere dels participants en les diferents fases eliminatòries del Concurs de Primavera de Matemàtiques (per grups d'edat).

El Concurs de Primavera de Matemàtiques de la Comunitat de Madrid és un cas de la vida real en què podem estudiar clarament el biaix de gènere en processos competitius. És un concurs de proves matemàtiques per fases en el qual participen estudiants de secundària.

En dividir els participants en quatre grups d’edat, observem que amb prou feines hi ha dones que arribin a la fase final, fins al punt que, per als estudiants més grans (16-17 anys), no hi ha cap dona guanyadora en la competició.

A més a més, en aquesta competició es disposa, per a tots els participants, de la nota de matemàtiques que han tret a escola: hi veiem que amb prou feines hi ha diferències entre nois i noies. Així, doncs, l’experiment permet d’observar que no es tracta tant d’una qüestió de coneixements com de competitivitat. A mesura que augmenta la pressió competitiva, augmenten les diferències de gènere en els resultats.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

El salari mínim, una mesura a favor del pacte social

El salari mínim interprofessional va augmentar un 29,1 % entre el 2019 i el 2020. Quins efectes ha tingut aquest increment en el benestar social i la lluita contra la desigualtat?

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Taxa de desocupació

Sabies que el 2020 la taxa d’atur juvenil triplicava la dels més grans? Descobreix-ne les xifres en aquest indicador.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.