Publicador de continguts

On i com busquen ajuda els joves quan tenen malestar emocional?

David Fraguas, Instituto de Psiquiatría y Salud Mental, Hospital Clínico San Carlos, IdISSC, CIBERSAM, UCM, Fundación Manantial; Antonio Perdigón, Octavio Finol, Diana Torres, Vanesa López i Sara Toledano, Fundación Manantial
Projecte seleccionat en la convocatòria per donar suport a recerques sobre la realitat social dels joves

A Europa, una de cada tres persones joves té malestar emocional, i els últims anys aquesta xifra no ha deixat d’augmentar. Tanmateix, menys del 35% dels joves amb malestar emocional busquen ajuda en els serveis socials o de salut. Aquesta recerca va analitzar com i on busquen ajuda els joves (persones de 16 a 32 anys) quan tenen malestar emocional. Es va fer un estudi observacional mitjançant un qüestionari en línia, amb participació de 4.008 persones representatives de la població espanyola (2.013 persones de 16 a 32 anys i 1.995 persones de 33 a 48 anys). Gairebé la meitat dels joves van presentar malestar emocional (en comparació amb una de cada tres de les persones de 33 a 48 anys) i la majoria van declarar que davant el malestar emocional «s’aïllen» o «busquen l’ajuda de familiars, amics o professionals». La forma d’ajuda preferida va ser la presencial, amb independència del grup d’edat. Les variables relacionades amb la petició d’ajuda en cas de malestar emocional van ser les següents: edat jove, gènere femení, viure en una gran ciutat (més de 500.000 habitants) i tenir contacte habitual amb amics o familiars. La gravetat del malestar emocional i el nivell d’estudis no es van relacionar significativament amb la petició d’ajuda.
Punts clau
       El 46% dels joves (persones de 16 a 32 anys) i el 35% de les persones de 33 a 48 anys van presentar malestar emocional.
       Els joves van atribuir el malestar emocional a causes específiques amb més freqüència que no pas les persones de 33 a 48 anys, sobretot a preocupacions del dia a dia, problemes relacionats amb la feina o els estudis, discussions, sentiment de soledat i insatisfacció amb la imatge personal.
       La majoria dels joves van declarar que en cas de malestar emocional s’aïllen o busquen l’ajuda presencial de familiars, amics o professionals (respostes no excloents entre si). Un percentatge inferior dels joves, però superior que el de les persones de 33 a 48 anys, van dir que busquen ajuda a internet o mitjançant missatges de telefonia.
       La forma d’ajuda preferida va ser la presencial, amb independència del grup d’edat (16 a 32 o 33 a 48 anys).
       Les variables relacionades amb demanar ajuda en cas de malestar emocional van ser l’edat (més freqüent en les persones joves), el gènere femení, viure en una ciutat de més de 500.000 habitants i tenir contacte habitual amb amics o familiars.
ayudajovenesCAT_0.png

Ús xarxes socials benestar adolescents

Vuit de cada deu adolescents consumeixen continguts a les xarxes socials cada dia.

Invertim o apostem? Relació entre l’addicció al joc i les inversions

Quina relació hi ha entre l’addicció al joc, les apostes en videojocs i les inversions en actius financers?

Actituds canvi climàtic i edat

Els joves acostumen a donar més importància al canvi climàtic que a la situació econòmica.

Trucades per suïcidi al 112?

Segons un estudi fet a València, les trucades per suïcidi al 112 van incrementar durant el període 2017-2022.

Menors i suïcidi: abans i durant la pandèmia

Com va afectar el jovent l’aïllament social per la pandèmia? Es va registrar un fort augment de les trucades al 112 relacionades amb el suïcidi.

Ciència

Ciència