Publicador de continguts

Afecta l’ús de les xarxes socials al benestar dels adolescents?

Isabel Rodríguez de Dios i Emma Rodero, Universitat Pompeu Fabra
Projecte seleccionat a la convocatòria de projectes de recerca sobre tecnologia i societat

Els adolescents es troben entre els usuaris principals de les xarxes socials. Per això, els darrers anys ha augmentat la preocupació per les conseqüències negatives que podria tenir l’ús de les xarxes en el seu benestar. Aquest article presenta les dades d’una enquesta realitzada entre més de set-cents adolescents a Espanya. Els resultats mostren que els menors troben molt més suport social que assetjament en aquests entorns digitals. Malgrat que els adolescents dediquen molt de temps diari a les xarxes socials, fer-ne un ús freqüent no està relacionat amb el seu benestar actual o a llarg termini. Tot i això, el suport o l’assetjament en línia sí que ho estan. Per tant, el que és rellevant és el tipus d’experiències que troben quan accedeixen a aquests entorns. Així mateix, algunes característiques de la personalitat dels usuaris tenen un rol rellevant en la relació entre l’ús de les xarxes socials i el benestar, mentre que el gènere no en té.
Punts clau
       Els adolescents passen més temps veient continguts d’altres persones a les xarxes socials que pujant les seves pròpies fotos, vídeos o missatges. Vuit de cada deu adolescents consumeixen continguts en les xarxes socials diàriament, però només un de cada deu els puja amb aquesta freqüència.
       A les xarxes socials, el suport social és molt més habitual que l’assetjament. El 77% dels adolescents troben múltiples formes de suport en línia amb molta freqüència, mentre que el 62,3% ha experimentat alguna mena d’assetjament, encara que de manera molt ocasional. De fet, el 27,3% mai no han experimentat assetjament en línia, mentre que el 0,6% no ha trobat suport online.
       El benestar dels adolescents estaria relacionat amb les seves experiències a les xarxes socials, erò no amb la freqüència d’ús.
       Els menors que troben més suport a les xarxes socials també manifesten una satisfacció vital més gran i una menor sensació de solitud. No obstant això, el temps diari emprat a les xarxes socials no sembla que influeixi en el nivell de benestar dels adolescents.
       El tipus d’ús de xarxes socials i les experiències viscudes (suport o assetjament) són similars per a nois i noies, independentment de la seva edat.
       El suport social en línia és especialment beneficiós per als adolescents més introvertits: com més suport troben a les xarxes socials, més gran és el seu nivell de benestar.
redesSocialesYBienestarDLosJvenCAT_0.png

Bones pràctiques

Work4Progress de la Fundació ”la Caixa”

El programa Work4Progress de la Fundació ”la Caixa” pretén anar més enllà del suport a projectes aïllats promovent plataformes d’innovació social.

Joves, oportunitats i futur

A quins reptes s’enfronten els joves d’Espanya i Portugal? En el dotzè Dossier de l’Observatori Social ho analitzem.

Entrevista Robert Pogue Harrison joves

Robert Pogue Harrison examina el concepte de joventut des del punt de vista de la filosofia i els estudis culturals. Com la definim?

Indicadors sobre joventut dossier joves Espanya i Portugal

En aquesta secció es presenten una sèrie d’indicadors clau sobre la població jove a Espanya i Portugal. Aquests indicadors procedeixen de bases de dades europees i mundials (Eurostat i OCDE).

Educació efectes oportunitats jovent

Quin impacte té l’educació en l’accés del jovent al mercat laboral?, i en les oportunitats de participació social, cultural i esportiva?

Actituds canvi climàtic i edat

Actituds canvi climàtic i edat

Ciència

Els joves acostumen a donar més importància al canvi climàtic que a la situació econòmica.

Trucades per suïcidi al 112?

Trucades per suïcidi al 112?

Ciència

Segons un estudi fet a València, les trucades per suïcidi al 112 van incrementar durant el període 2017-2022.

Menors i suïcidi: abans i durant la pandèmia

Menors i suïcidi: abans i durant la pandèmia

Ciència

Com va afectar el jovent l’aïllament social per la pandèmia? Es va registrar un fort augment de les trucades al 112 relacionades amb el suïcidi.