Desigualtat i pacte social

Desigualtat i pacte social

Luis Ayala Cañón, coordinador;

L’objectiu general d’aquest llibre és oferir un retrat precís de l’extensió de la desigualtat a Espanya, així com dels factors que la determinen i de les polítiques necessàries per reduir-la. Compartint aquesta fita amb altres treballs previs, la seva contribució principal és la construcció d’un relat per explicar a la societat com hem arribat fins aquí. En els diferents capítols del llibre hem volgut plasmar què es pot fer i quines són les dificultats perquè la nostra societat arribi a un pacte social que permeti fer front al problema de la desigualtat amb les mesures adequades.
Punts clau
       Per què ens hauria d’importar la desigualtat social i econòmica?
       Quines són les causes de la desigualtat actual?
       Què trobarem en aquest llibre?

El salari mínim, una mesura a favor del pacte social

El salari mínim interprofessional va augmentar un 29,1 % entre el 2019 i el 2020. Quins efectes ha tingut aquest increment en el benestar social i la lluita contra la desigualtat?

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

A les arrels de la desigualtat: mobilitat social intergeneracional i territori

Analitzem per què Espanya és un dels països europeus en què el lloc de naixement i els ingressos dels progenitors condicionen, en gran mesura, la renda de les persones.

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.