Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

Pilar Sorribas Navarro i Claudia Serra Sala, IEB;
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre desigualtat social (LL2020_5)

En el context europeu, Espanya destaca per l’elevada dualitat en el seu mercat de treball. Arran de la liberalització de l’ús dels contractes temporals a partir de 1984, s’han creat dos grups de treballadors, subjectes a nivells de protecció diferents: els treballadors amb contracte permanent i els treballadors temporals. Aquesta dualitat pot generar diferències en la inseguretat laboral i d’ingressos i, per tant, en les preferències per la redistribució d’ingressos. Els treballadors amb contracte temporal demanen més redistribució d’ingressos. Aquesta demanda és més accentuada en el cas dels treballadors de més de 30 anys i els que tenen un nivell educatiu més baix.
Punts clau
       Espanya destaca per l’elevat ús dels contractes temporals. Durant el període 2005-2019, de mitjana, el 27% dels treballadors van tenir contracte temporal.
       L’ús dels contractes temporals és especialment elevat entre el jovent. Entre el 2006 i el 2019, de mitjana, el 65,4% de les persones ocupades de menys de 25 anys estaven contractades temporalment.
       Espanya és un país amb una forta preferència per la redistribució. Les persones amb contracte temporal s’hi mostren encara més favorables.
       Les persones amb contracte temporal mostren més preferència per la redistribució, independentment del gènere, l’edat o l’educació, tot i que l’augment és més pronunciat en les majors de 30 anys i les que tenen un nivell educatiu més baix.
       En èpoques de crisi, la preferència per la redistribució augmenta entre tots els treballadors, tot i que aquest augment és superior en el cas dels treballadors amb contracte indefinit.
La situació macroeconòmica té un impacte més pronunciat en la preferència per la redistribució de les persones amb contracte indefinit

Diferència en la probabilitat de referir una valoració determinada de l’afirmació «El Govern ha de reduir les diferències en els nivells d’ingressos» segons el tipus de contracte i la situació macroeconòmica, en punts percentuals (2002-2019).

El salari mínim, una mesura a favor del pacte social

El salari mínim interprofessional va augmentar un 29,1 % entre el 2019 i el 2020. Quins efectes ha tingut aquest increment en el benestar social i la lluita contra la desigualtat?

Desigualtat i pacte social

¿Quina extensió té la desigualtat a Espanya? Presentem un compendi d’11 informes que tracten els seus factors determinants i les polítiques necessàries per reduir-la.

A les arrels de la desigualtat: mobilitat social intergeneracional i territori

Analitzem per què Espanya és un dels països europeus en què el lloc de naixement i els ingressos dels progenitors condicionen, en gran mesura, la renda de les persones.

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.