Publicador de continguts

Quants coneguts tenim?

Miranda Jessica Lubbers, José Luis Molina i Hugo Valenzuela, (Grup de recerca GRAFO, Universitat Autònoma de Barcelona); Adaptació: Xavier Aguilar
null

Els ciutadans espanyols coneixen una mitjana de 536 persones, encara que l’amplitud d’aquest cercle social pot variar molt, segons els individus. La recerca que presenta aquest article demostra que factors com ara l’edat, el gènere, la formació o el nivell d’ingressos influeixen en la quantitat de persones amb què tractem regularment. A més a més, analitza fins a quin punt el fet de disposar de més o menys coneguts pot predisposar a rebre alguns suports que habitualment relacionem amb les amistats més pròximes.
Punts clau
       El cercle de familiars i amics íntims és d’unes 23 persones. El de coneguts, tot i que tradicionalment és menys valorat, també té la capacitat d’oferir suport emocional i econòmic.
       La majoria de la població té una relació habitual amb prop de 400 coneguts, però hi ha molta variabilitat entre les persones. En els casos més extrems, poden ser unes desenes o bé diversos milers.
       A més de participar en entitats associatives, hi ha factors que s’associen amb una vida social més activa, com ara ser home, ser jove, tenir feina, els estudis superiors i disposar de recursos econòmics.
       El resultat d’aquest estudi per a Espanya és consistent amb els pocs estudis previs en altres països.
Qui coneix més gent?
resumen_cat.png

L’estudi dels cercles socials més amplis no ha rebut gaire atenció per part de les ciències socials, a diferència de la relació amb els familiars i els amics íntims. El resultat de la recerca és que hi ha certes desigualtats. Les persones que, per la seva vulnerabilitat, necessiten més suport i protecció són, precisament, les que tenen menys possibilitats d’aconseguir-los perquè coneixen menys gent.

Invertim o apostem? Relació entre l’addicció al joc i les inversions

Quina relació hi ha entre l’addicció al joc, les apostes en videojocs i les inversions en actius financers?

Trucades per suïcidi al 112?

Segons un estudi fet a València, les trucades per suïcidi al 112 van incrementar durant el període 2017-2022.

Menors i suïcidi: abans i durant la pandèmia

Com va afectar el jovent l’aïllament social per la pandèmia? Es va registrar un fort augment de les trucades al 112 relacionades amb el suïcidi.

La salut mental a Catalunya un any després de la pandèmia

Què va suposar la pandèmia per a la salut mental? Més del 25 % dels participants presentaven símptomes de depressió moderada o greu.

L’afectació de la pandèmia sobre el benestar personal i els ingressos no va ser igual per a tothom

La pandèmia va afectar igual a tothom? Des d’un punt de vista financer, va tenir més impacte en les persones amb nivells d’estudis i d’ingressos més baixos.

Actituds canvi climàtic i edat

Actituds canvi climàtic i edat

Ciència

Els joves acostumen a donar més importància al canvi climàtic que a la situació econòmica.