Més dones grans viuran soles: quina resposta hi donem?

David Reher, catedràtic de Sociologia, Universitat Complutense de Madrid; Miguel Requena, catedràtic de Sociologia, UNED; Adaptació: María Ramos, investigadora postdoctoral a la Universitat Carlos III de Madrid

Tot i que l’estat civil és crucial, tenir fills és un factor determinant en la probabilitat de viure sola a edats avançades. Independentment de l’estat civil, les persones que no tenen fills tenen més probabilitats de viure soles que les que sí que en tenen. De mitjana, gairebé el 30 % de les dones de més de 65 anys viuen soles, però la xifra és més alta entre les que no van tenir fills (38,3 %) que entre les que sí que en van tenir (26,4 %). En qualsevol cas, encara que tenir fills tendeix a reduir la probabilitat de viure sola, no la determina del tot.
Punts clau
       Hi ha més d’1.200.000 dones de més de 65 anys que viuen soles a Espanya.
       La proporció de dones de més de 65 anys que viuen soles no para d’augmentar: el 1981 amb prou feines eren el 19 %, i actualment representen gairebé el 30 %.
       Independentment de l’estat civil, les dones sense fills tenen més probabilitats de viure soles a edats avançades que les que sí que en tenen.
       S’estima que cap a l’any 2031 hi haurà gairebé dos milions de dones de més de 65 anys que viuran soles.
Dones de més de 65 anys que viuen soles a Espanya

L’estat civil influeix molt en la probabilitat de viure sola a edats avançades. La majoria de les dones de més de 65 anys que estan casades viuen amb la parella i, com a conseqüència d’això, n’hi ha poques que visquin soles, menys del 3 %. Per contra, hi ha moltes més dones sense companyia a casa entre les vídues, les solteres o les separades i divorciades.

Projeccions per al 2031

S’estima que cap al 2031 hi haurà 1.876.000 dones de més 65 anys que viuen soles. Aquesta projecció deriva de la informació que contenen els censos de població. Amb aquesta finalitat es tenen en compte dos elements: 1) l’efecte del nombre de fills sobre la probabilitat de viure sola a edats avançades i 2) el nombre de dones de més de 45 anys que ja han completat el cicle reproductiu. Coneixent les tendències actuals i l’efecte del nombre de fills sobre la probabilitat de viure sola a edats avançades, és possible estimar quantes viuran soles en el futur.

Un col·lectiu vulnerable

Viure sense companyia a edats avançades està associat a més aïllament social i a risc de malalties, i també a nivells més baixos de benestar psicològic, satisfacció personal i qualitat de vida percebuda.

Afecten el gènere, l’experiència i el volum de feina les decisions judicials sobre la violència de gènere?

Jutges i jutgesses són igual de proclius a concedir ordres d'allunyament en casos de violència de gènere? Segons aquest estudi, el gènere per si sol no és determinant, però sí que és un factor clau unit a l'experiència i al volum de casos.

Els homes, ¿viuen en llars amb més patrimoni que les dones?

Hi ha una bretxa de gènere pel que fa al patrimoni de les llars? Segons aquest estudi, la diferència es fa més evident en edats avançades, ja que en la vellesa les dones tenen més probabilitats d’enviudar i veure limitat el seu patrimoni.

L’àmbit de les STEM no atreu el talent femení

A Espanya, només el 16% dels professionals de l'àrea de les STEM són dones. Analitzem aquesta bretxa de gènere.

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “El futur de la (des)igualtat de gènere”

En col·laboració amb el Centre d'Estudis Demogràfics, organitzem aquest cicle de conferències per analitzar velles i noves bretxes de gènere ocupacionals.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.