Més dones grans viuran soles: quina resposta hi donem?

David Reher, catedràtic de Sociologia, Universitat Complutense de Madrid
Miguel Requena, catedràtic de Sociologia, UNED
Adaptació: María Ramos, investigadora postdoctoral a la Universitat Carlos III de Madrid

Tot i que l’estat civil és crucial, tenir fills és un factor determinant en la probabilitat de viure sola a edats avançades. Independentment de l’estat civil, les persones que no tenen fills tenen més probabilitats de viure soles que les que sí que en tenen. De mitjana, gairebé el 30 % de les dones de més de 65 anys viuen soles, però la xifra és més alta entre les que no van tenir fills (38,3 %) que entre les que sí que en van tenir (26,4 %). En qualsevol cas, encara que tenir fills tendeix a reduir la probabilitat de viure sola, no la determina del tot.
Punts clau
       Hi ha més d’1.200.000 dones de més de 65 anys que viuen soles a Espanya.
       La proporció de dones de més de 65 anys que viuen soles no para d’augmentar: el 1981 amb prou feines eren el 19 %, i actualment representen gairebé el 30 %.
       Independentment de l’estat civil, les dones sense fills tenen més probabilitats de viure soles a edats avançades que les que sí que en tenen.
       S’estima que cap a l’any 2031 hi haurà gairebé dos milions de dones de més de 65 anys que viuran soles.
Dones de més de 65 anys que viuen soles a Espanya

L’estat civil influeix molt en la probabilitat de viure sola a edats avançades. La majoria de les dones de més de 65 anys que estan casades viuen amb la parella i, com a conseqüència d’això, n’hi ha poques que visquin soles, menys del 3 %. Per contra, hi ha moltes més dones sense companyia a casa entre les vídues, les solteres o les separades i divorciades.

Projeccions per al 2031

S’estima que cap al 2031 hi haurà 1.876.000 dones de més 65 anys que viuen soles. Aquesta projecció deriva de la informació que contenen els censos de població. Amb aquesta finalitat es tenen en compte dos elements: 1) l’efecte del nombre de fills sobre la probabilitat de viure sola a edats avançades i 2) el nombre de dones de més de 45 anys que ja han completat el cicle reproductiu. Coneixent les tendències actuals i l’efecte del nombre de fills sobre la probabilitat de viure sola a edats avançades, és possible estimar quantes viuran soles en el futur.

Un col·lectiu vulnerable

Viure sense companyia a edats avançades està associat a més aïllament social i a risc de malalties, i també a nivells més baixos de benestar psicològic, satisfacció personal i qualitat de vida percebuda.

Autors

David Reher , catedràtic de Sociologia, Universitat Complutense de Madrid
Miguel Requena , catedràtic de Sociologia, UNED
Adaptació: María Ramos , investigadora postdoctoral a la Universitat Carlos III de Madrid

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Solidaritat intergeneracional

El 34,8 % dels avis d’Espanya s’ocupen habitualment dels nets, una xifra molt superior a la mitjana europea.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.