Les feines de casa i la cura dels fills durant el confinament, una tasca assumida principalment per les dones

Lídia Farré, Universitat de Barcelona i IAE-CSIC; Libertad González, Universitat Pompeu Fabra i Barcelona GSE;

L’abril del 2020 les autores van fer una enquesta centrada en l’ocupació i les feines de casa abans del confinament i durant aquest període a més de set mil persones a Espanya. Els resultats de l’enquesta, en els quals es basa aquest article, mostren fortes caigudes de l’ocupació, de magnituds semblants per als homes i les dones. Les dones, que ja abans del confinament eren les principals encarregades de les feines de la llar, han continuat fent-se’n càrrec en un grau considerablement més elevat, tot i el lleuger increment de la participació dels homes.
Punts clau
       Durant el confinament hi ha hagut pèrdues d’ocupació importants, més pronunciades en treballadors sense formació universitària i en sectors no essencials i que no permeten el teletreball.
       La taxa d’ocupació ha caigut més de 20 punts tant per als homes com per a les dones, i més de 30 punts per als treballadors sense formació universitària.
       Abans del confinament, les dones eren les principals encarregades de fer les feines de casa a les famílies biparentals amb fills. Durant aquest període, la participació dels homes en aquestes tasques ha augmentat molt lleugerament.
       Només s’han produït canvis significatius en una de les feines de casa, la compra: els homes s’han encarregat més que no pas les dones d’anar a comprar.
Distribució de les feines de casa durant el confinament, en percentatge

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals són homes i les dones continuen sent minoria en ocupacions com la construcció o la indústria. Quins factors influeixen en la segregació per gènere del mercat laboral?

Les dones tenen menys oportunitats de ser contractades?

Un experiment sobre discriminació de gènere constata que, en igualtat de condicions, les dones tenen un 30 % menys de probabilitats que les citin per a una entrevista de feina.

Família i benestar infantil

El sisè Dossier de l’Observatori Social de ”la Caixa” aporta elements de reflexió sobre la diversitat en els models de família al nostre país i com els diferents models poden condicionar el benestar dels infants.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.