Pot una intervenció psicològica a través d’internet promoure benestar en pacients amb fibromiàlgia?

Guadalupe Molinari, Carlos Suso-Ribera, Mónica Navarro Sánchez, Diana Castilla, Rosa María Baños, Cristina Botella i Azucena García-Palacios, CIBEROBN, Universitat Jaume I, Universitat de València;
Projecte seleccionat en la Convocatòria de projectes de recerca experimental en ciències socials 2019

Les tecnologies de la informació i la comunicació poden ajudar a reduir les barreres d’accés a l’atenció psicològica en pacients amb malalties de dolor crònic. Els nostres resultats suggereixen que una intervenció psicològica a través d’internet té potencial per millorar l’estat d’ànim, incrementar els nivells d’activitat i reduir la interferència del dolor en un percentatge significatiu de persones que pateixen fibromiàlgia.
Punts clau
       El 39% de les pacients amb fibromiàlgia van informar d’una millora moderada en el seu estat d’ànim, mentre que el 29% van declarar una millora lleu després de rebre la intervenció psicològica a través del telèfon mòbil.
       El 4% de les pacients va informar d’una gran millora en la implicació en les seves activitats diàries, el 15% va indicar una millora moderada i, el 30%, una millora lleu.
       La interferència del dolor en les relacions socials va minvar lleument per al 39% de les pacients, mentre que ho va fer moderadament per a l’11%.
       Tot i que el 26% i el 24% de les pacients van assolir, respectivament, una millora moderada i lleu quant als nivells de dolor físic, el 29% va informar d’una deterioració moderada i, el 12%, d’una deterioració lleu.

Cadascuna de les pacients va ser avaluada dues vegades el dia mitjançant un qüestionari que rebien al telèfon mòbil. Això permetia conèixer els seus nivells de dolor, estat d’ànim, nivell d’activitat i interferència del dolor en el seu funcionament diari. A partir d’aquesta avaluació, les pacients rebien cada dia informació sobre un exercici psicològic que podien practicar des de casa quan en tinguessin necessitat. Aquest estudi aporta noves evidències que demostren preliminarment l’eficàcia d’una intervenció psicològica administrada per internet per promoure l’autocura en pacients amb dolor crònic.

Llars amb intensitat de treball molt baixa i fills dependents, amb més risc de pobresa i exclusió social

El 79,3 % de les llars amb infants i molt baixa intensitat de treball estava el 2017 en risc de pobresa. Aquesta xifra supera la mitjana europea?

Ressenya

La desigualtat surt cara: lliçons sobre els costos i les conseqüències de la pobresa infantil a les societats avançades

Les lectures que aquí es ressenyen plantegen per què és important per a tothom, i no tan sols per als més vulnerables, aconseguir societats més igualitàries.

L’impacte persistent de la crisi econòmica en la pobresa infantil

Malgrat la recuperació econòmica, l’any 2018 tres de cada deu infants vivien en situació de pobresa ancorada. La pobresa durant la infància té conseqüències al llarg de tota la vida. N’analitzem l’impacte.

Família i benestar infantil

El sisè Dossier de l’Observatori Social de ”la Caixa” aporta elements de reflexió sobre la diversitat en els models de família al nostre país i com els diferents models poden condicionar el benestar dels infants.

Barreres a la participació cultural segons el tipus de llar

El 16,5 % de les famílies amb fills a la llar no es poden permetre gaudir d’activitats culturals, un percentatge que augmenta fins al 20,3 % en el cas de les llars monoparentals.

L’addicció als jocs d’atzar en l’adolescència: apostes, tecnologies i consum de drogues

Ciència

Segons aquest estudi, els jocs d’atzar preferits pels adolescents són les apostes esportives i hi ha més prevalença de l’addicció al joc online en els nois.

De moderats a hiperconnectats: sis perfils d’ús del mòbil i el seu impacte en el benestar personal

Ciència

Quin ús fan els joves espanyols del telèfon mòbil? Aquest estudi indica que el 19 % estan hiperconnectats i que mostren dificultats per controlar l’ús d’aquesta tecnologia.

Es pot destapar el frau fiscal amb algorismes?

Es pot destapar el frau fiscal amb algorismes?

Ciència

Els defraudadors ho tenen més difícil amb les noves tècniques de big data i d’intel·ligència artificial que detecten la riquesa oculta, l’abús de l’enginyeria fiscal agressiva i el blanqueig de capitals.