L’addicció als jocs d’atzar en l’adolescència: apostes, tecnologies i consum de drogues

Patró de joc en línia i prevalença de l’addicció al joc en adolescents menors d’edat a la Comunitat Valenciana. Comorbiditat amb les addiccions tecnològiques i consum de drogues

Mariano Chóliz Montañés i Marta Marcos Moliner, Universitat de València;
Projecte seleccionat en la Convocatòria de projectes de recerca experimental en ciències socials

Els jocs d’atzar són una activitat de risc per a la salut perquè provoquen addicció. Els adolescents són població vulnerable en aquest sentit. Aquest article presenta un estudi fet el 2019 amb 1.934 alumnes d’ESO, batxillerat i cicles formatius de 26 centres de la Comunitat Valenciana. Les dades es van recollir durant l’aplicació del programa de prevenció d’addicció al joc Ludens, , un programa de prevenció universal d'addicció al joc desenvolupat a la Universitat de València. El programa s’ha implementat en centres escolars del municipi de València des de fa set anys gràcies a la col·laboració amb el Servei d'Addiccions de l'Ajuntament de València. Els resultats obtinguts posen de manifest que els jocs d’atzar preferits pels adolescents són les apostes esportives. Entre aquests jocs, els més addictius són els escurabutxaques en línia (online slots). Els nois mostren taxes de joc més altes que les noies, i la prevalença de l’addicció també hi és més elevada. De la mateixa manera que passa amb altres addiccions, els adolescents que pateixen addicció al joc també presenten comorbiditat (o coexistència de diferents trastorns mentals) amb altres addiccions, sobretot l’alcohol i el tabac; la comorbiditat amb les addiccions tecnològiques no és tan rellevant.
Punts clau
       Els adolescents menors d’edat participen en jocs d’atzar amb freqüència.
       El joc d’atzar que els adolescents menors d’edat practiquen més sovint són les apostes esportives, que es duen a terme sobretot en espais públics.
       El joc de risc i l’addicció al joc són problemes de salut en l’adolescència. La prevalença és més alta en els nois que no pas en les noies.
       No tots els jocs són igualment addictius. El joc en línia és més addictiu que el tradicional.
       Hi ha una elevada comorbiditat entre l’addicció al joc i el consum de substàncies. La comorbiditat entre el joc d’atzar i les addiccions tecnològiques és més baixa.

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre la realitat social de les persones joves (FS22_1B)

Aquesta convocatòria de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” ha tingut com a objectiu donar suport a projectes de recerca en ciències socials en què es facin servir dades d’enquestes quantitatives sobre la realitat social de les persones joves a Espanya.

Activitat

Cicle de conferències: Salut mental en infants, adolescents i joves: una mirada comunitària

Com podem cuidar la salut mental en infants, adolescents i joves? Entorn educatiu, xarxes socials, recursos per promoure el benestar emocional… Quines eines i estratègies hem de fer servir?

Activitat

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

De moderats a hiperconnectats: sis perfils d’ús del mòbil i el seu impacte en el benestar personal

Ciència

Quin ús fan els joves espanyols del telèfon mòbil? Aquest estudi indica que el 19 % estan hiperconnectats i que mostren dificultats per controlar l’ús d’aquesta tecnologia.

Es pot destapar el frau fiscal amb algorismes?

Es pot destapar el frau fiscal amb algorismes?

Ciència

Els defraudadors ho tenen més difícil amb les noves tècniques de big data i d’intel·ligència artificial que detecten la riquesa oculta, l’abús de l’enginyeria fiscal agressiva i el blanqueig de capitals.

Com podem millorar el suport a les polítiques públiques que es proposen combatre el canvi climàtic a Espanya?

Ciència

El canvi climàtic és una preocupació mundial, però què influeix en el suport a les polítiques de canvi climàtic? Segons aquest estudi, el factor determinant és l’eficàcia percebuda de cada mesura.