Bones pràctiques

CaixaImpulse

Un programa que trasllada a la societat els resultats de la recerca innovadora en salut mitjançant la creació d’empreses, productes i serveis.

Roger Gomis, Investigador ICREA a l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona i fundador d’Inbiomotion, S.L.;

Problemàtica

És necessari dotar els investigadors de les eines, coneixement i suport necessaris per tal que els resultats de la seva recerca reverteixin en la societat.

Els darrers anys l’augment de la competitivitat de la ciència ha anat acompanyat d’una millora en l’ecosistema d’innovació. No obstant, Espanya encara ocupa, a l’Europa dels 28, la posició número 20 en innovació, d’acord amb el marcador European Innovation Scoreboard (2016). L’ indicador de les patents que tenen efecte a Europa, els Estats Units i el Japó, situa Espanya a la posició 26 del total mundial, amb tres patents per milió d’habitants, molt per sota de la mitjana de la UE (23,3) o de la OCDE (33,1).

En aquest context, existeix una gran necessitat de programes que potenciïn la innovació mitjançant l’acompanyament i el suport a la transferència tecnològica amb un impacte social.

1. Plantejament

El programa CaixaImpulse busca traslladar a la societat els resultats de projectes de recerca innovadors de l’àmbit de la salut i les ciències mèdiques.

Promogut per "la Caixa" i Caixa Capital Risc, i amb la col·laboració de la iniciativa europea EIT-Health, el seu objectiu és la creació de patents, llicències, serveis al mercat i empreses derivades (spin-offs). Ofereix, a projectes seleccionats a través d’una convocatòria oberta i competitiva, un ajut econòmic de 70.000€ i un servei de formació, mentoria i assessorament.

La clau de CaixaImpulse és que dota de formació en emprenedoria els científics que generen el coneixement i els actors que treballen en la transferència de tecnologia. CaixaImpulse ha establert també un marc únic per a la interacció entre els científics, les institucions que els emparen, els inversors financers i la indústria per tal de catalitzar la creació de noves empreses basades en coneixement de frontera.

2. Resultats

En les seves tres primeres convocatòries, CaixaImpulse ha donat suport a 58 projectes. Fins ara, dels participants en la primera edició del 2015 s’han constituït 2 spin-offs i s’han atorgat 4 patents

Les temàtiques han sigut molt diverses i han inclòs el desenvolupament de dispositius mèdics, de compostos terapèutics o de sistemes de diagnòstic. S’enfronten a reptes mèdics de gran rellevància com el desenvolupament de vacunes, el diagnòstic de diferents tipus de càncer o la rehabilitació de cirurgies. Son totes iniciatives singulars i que tenen una gran capacitat transformadora. D’aquesta forma, el programa contribueix a millorar l’ecosistema d’innovació al mateix temps que s’impulsa la millora de la salut de les persones.

La convocatòria 2017 s’ha obert a centres de recerca, universitats, fundacions i hospitals de tot l’Estat espanyol i Portugal, però s’està treballant una ampliació a altres països que permeti convertir-lo en un programa de referència dins d’Europa.

L’Espanya desertificada

Un 17,5 % del territori rural està exposat simultàniament a altes taxes de despoblació i d'aridesa. Aquest estudi analitza com alguns factors de mitigació de la despoblació poden implicar efectes no desitjats, tant de tipus social com ambiental.

Desigualtats en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19: qui tenia la capacitat de resposta?

Hi va haver desigualtat en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19? Ho analitzem en aquest estudi comparatiu centrat en la producció i distribució d’investigacions i les col·laboracions entre països.

L’àmbit de les STEM no atreu el talent femení

A Espanya, només el 16% dels professionals de l'àrea de les STEM són dones. Analitzem aquesta bretxa de gènere.

Pot una intervenció psicològica a través d’internet promoure benestar en pacients amb fibromiàlgia?

Després d’una intervenció psicològica a través d’internet, el 39 % de les pacients amb fibromiàlgia que van participar en aquest estudi van reportar una millora moderada de l’estat d’ànim.

L’evolució de la ciència i la tecnologia a Espanya i Portugal

La Unió Europea es va fixar l’objectiu que el sector empresarial inverteixi en R+D el 2 % del PIB. Com està sent la convergència d’Espanya i Portugal cap a aquesta meta?

L’addicció als jocs d’atzar en l’adolescència: apostes, tecnologies i consum de drogues

Ciència

Segons aquest estudi, els jocs d’atzar preferits pels adolescents són les apostes esportives i hi ha més prevalença de l’addicció al joc online en els nois.

De moderats a hiperconnectats: sis perfils d’ús del mòbil i el seu impacte en el benestar personal

Ciència

Quin ús fan els joves espanyols del telèfon mòbil? Aquest estudi indica que el 19 % estan hiperconnectats i que mostren dificultats per controlar l’ús d’aquesta tecnologia.

Es pot destapar el frau fiscal amb algorismes?

Es pot destapar el frau fiscal amb algorismes?

Ciència

Els defraudadors ho tenen més difícil amb les noves tècniques de big data i d’intel·ligència artificial que detecten la riquesa oculta, l’abús de l’enginyeria fiscal agressiva i el blanqueig de capitals.