Publicador de continguts

Bones pràctiques

CaixaImpulse

Un programa que trasllada a la societat els resultats de la recerca innovadora en salut mitjançant la creació d’empreses, productes i serveis.

Roger Gomis, Investigador ICREA a l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona i fundador d’Inbiomotion, S.L.;

Problemàtica

És necessari dotar els investigadors de les eines, coneixement i suport necessaris per tal que els resultats de la seva recerca reverteixin en la societat.

Els darrers anys l’augment de la competitivitat de la ciència ha anat acompanyat d’una millora en l’ecosistema d’innovació. No obstant, Espanya encara ocupa, a l’Europa dels 28, la posició número 20 en innovació, d’acord amb el marcador European Innovation Scoreboard (2016). L’ indicador de les patents que tenen efecte a Europa, els Estats Units i el Japó, situa Espanya a la posició 26 del total mundial, amb tres patents per milió d’habitants, molt per sota de la mitjana de la UE (23,3) o de la OCDE (33,1).

En aquest context, existeix una gran necessitat de programes que potenciïn la innovació mitjançant l’acompanyament i el suport a la transferència tecnològica amb un impacte social.

1. Plantejament

El programa CaixaImpulse busca traslladar a la societat els resultats de projectes de recerca innovadors de l’àmbit de la salut i les ciències mèdiques.

Promogut per "la Caixa" i Caixa Capital Risc, i amb la col·laboració de la iniciativa europea EIT-Health, el seu objectiu és la creació de patents, llicències, serveis al mercat i empreses derivades (spin-offs). Ofereix, a projectes seleccionats a través d’una convocatòria oberta i competitiva, un ajut econòmic de 70.000€ i un servei de formació, mentoria i assessorament.

La clau de CaixaImpulse és que dota de formació en emprenedoria els científics que generen el coneixement i els actors que treballen en la transferència de tecnologia. CaixaImpulse ha establert també un marc únic per a la interacció entre els científics, les institucions que els emparen, els inversors financers i la indústria per tal de catalitzar la creació de noves empreses basades en coneixement de frontera.

2. Resultats

En les seves tres primeres convocatòries, CaixaImpulse ha donat suport a 58 projectes. Fins ara, dels participants en la primera edició del 2015 s’han constituït 2 spin-offs i s’han atorgat 4 patents

Les temàtiques han sigut molt diverses i han inclòs el desenvolupament de dispositius mèdics, de compostos terapèutics o de sistemes de diagnòstic. S’enfronten a reptes mèdics de gran rellevància com el desenvolupament de vacunes, el diagnòstic de diferents tipus de càncer o la rehabilitació de cirurgies. Son totes iniciatives singulars i que tenen una gran capacitat transformadora. D’aquesta forma, el programa contribueix a millorar l’ecosistema d’innovació al mateix temps que s’impulsa la millora de la salut de les persones.

La convocatòria 2017 s’ha obert a centres de recerca, universitats, fundacions i hospitals de tot l’Estat espanyol i Portugal, però s’està treballant una ampliació a altres països que permeti convertir-lo en un programa de referència dins d’Europa.

Ús xarxes socials benestar adolescents

Vuit de cada deu adolescents consumeixen continguts a les xarxes socials cada dia.

Actituds canvi climàtic i edat

Els joves acostumen a donar més importància al canvi climàtic que a la situació econòmica.

Trucades per suïcidi al 112?

Segons un estudi fet a València, les trucades per suïcidi al 112 van incrementar durant el període 2017-2022.

Menors i suïcidi: abans i durant la pandèmia

Com va afectar el jovent l’aïllament social per la pandèmia? Es va registrar un fort augment de les trucades al 112 relacionades amb el suïcidi.

La salut mental a Catalunya un any després de la pandèmia

Què va suposar la pandèmia per a la salut mental? Més del 25 % dels participants presentaven símptomes de depressió moderada o greu.