El més destacat

La polarització social, per Míriam Juan Torres

La polarització social, per Míriam Juan Torres

Míriam Juan Torres, investigadora a l'Othering & Belonging Institute de la UC Berkeley i assessora sènior a More in Common, ens parla del què i el perquè de l'anomenada polarització social.

Criptomonedes i NFT. El nou or digital

Criptomonedes i NFT. El nou or digital

CaixaForum Macaya

Es parla molt de criptomonedes i NFT, però realment sabem què són i què suposen per a la societat futura? En aquest cicle analitzarem la qüestió en profunditat.

L’Espanya desertificada

L’Espanya desertificada

Ciència
Sergio Villamayor-Tomas, Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB); Gerard Pocull, Francesco Facchini i Cara Maeztu, ICTA-UAB; Esteve Corbera Elizalde, ICTA-UAB, Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA)

Un 17,5 % del territori rural està exposat simultàniament a altes taxes de despoblació i d'aridesa. Aquest estudi analitza com alguns factors de mitigació de la despoblació poden implicar efectes no desitjats, tant de tipus social com ambiental.

Revisió sistemàtica de la recerca sobre vulnerabilitat rural

Revisió sistemàtica de la recerca sobre vulnerabilitat rural

Sergio Villamayor-Tomas, Francesco Facchini, Daniel Gaitán, Gerard Pocull i Gerard Codina, Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB); Esteve Corbera Elizalde, ICTA-UAB, Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA); Federica Ravera, Universitat de Girona (UdG)

Aquest article presenta una revisió sistemàtica de la literatura sobre recerca en matèria de vulnerabilitat rural per identificar les diferents tendències relatives a les fonts de vulnerabilitat socioambiental a l'Espanya rural.

L'avorriment, per Josefa Ros

L'avorriment, per Josefa Ros

Josefa Ros, filòsofa i investigadora a la Universitat Complutense de Madrid, ens revela  coneixements importants sobre una experiència que tothom ha viscut: l'avorriment.

La identitat, per José Carlos Ruiz

La identitat, per José Carlos Ruiz

José Carlos Ruiz, professor de Filosofia a la Universitat de Còrdova i divulgador, ens ofereix la seva anàlisi sobre com construïm la identitat pròpia en l'era digital.

Últimes publicacions

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

Carme Montserrat, Marta Garcia-Molsosa, Pere Soler, Anna Planas, Edgar Iglesias i Paula Boned, Liberi, Universitat de Girona

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

L’àmbit de les STEM no atreu el talent femení

L’àmbit de les STEM no atreu el talent femení

Mireia Usart, Sònia Sánchez-Canut i Beatriz Lores, Universitat Rovira i Virgili

A Espanya, només el 16% dels professionals de l'àrea de les STEM són dones.  Analitzem aquesta bretxa de gènere.

Recerca i innovació a Espanya i Portugal

Recerca i innovació a Espanya i Portugal

Ciència

Quins factors defineixen el sistema de recerca i innovació d’un país? L’onzè Dossier de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” analitza el cas d’Espanya i Portugal en comparativa internacional.

Cicles de conferències

Prevenció de la violència contra la infància

Prevenció de la violència contra la infància

-

Un dels obstacles més importants en la lluita contra la violència que s’exerceix sobre infants i adolescents és que és una pràctica invisibilitzada. Per això, a través d’aquest cicle coordinat amb la Fundació Save the Children es vol visibilitzar aquesta realitat i compartir iniciatives de bones pràctiques per fer disminuir la violència.

Com transformar un model migratori trencat

Com transformar un model migratori trencat

-

Com podem protegir els treballadors del segle XXI i garantir una mobilitat segura? En aquest cicle d'activitats coordinat per l'Observatori Social i Fundació porCausa escoltarem les veus d'experts que proposen nous models migratoris.

L’educació del futur. Reptes i propostes d’avui

L’educació del futur. Reptes i propostes d’avui

-

Com es pot assolir eficaçment una educació competencial? Qualitat, inclusió i equitat educativa són els objectius que es busquen per a l’educació del futur. El cicle d’educació coorganitzat per l’Observatori Social i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC se centra en els alumnes, docents, currículums i centres educatius per aportar respostes significatives.

Subscriu-te a la nostra newsletter

Subscriviu-vos-hi  i us informarem de les publicacions i els cicles de conferències de l’Observatori Social.

investigadors

Sóc investigador i vull rebre informació sobre propostes de recerca en ciències socials

Subscriviu-vos-hi i us mantindrem informats sobre propostes de col·laboració professional i convocatòries d’investigació en l’àmbit de les ciències socials.