Ser ‘microinfluenciador’: una activitat insostenible per als joves que la desenvolupen

Santiago Giraldo-Luque, Isabel Villegas-Simón, Universitat Autònoma de Barcelona
Alessandro Bernardi, Social Elephants
Cristina Fernández-Rovira, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social: formació professional, abandonament escolar i precarietat laboral

Els ingressos que obtenen els ‘microinfluenciadors’ per les seves publicacions a les xarxes socials no són proporcionals a l’impacte que generen en les seves comunitats digitals. Un dels factors principals que fa que molts joves acudeixin a les xarxes socials i intentin ser prescriptors és la voluntat d’aconseguir fama i renom. En els últims anys, els ‘microinfluenciadors’ s’han convertit en una peça clau del màrqueting digital, perquè generen prestigi o confiança entorn de determinats productes o temàtiques, i alhora els promocionen entre les seves comunitats digitals. L’estudi en el qual es basa aquest article se centra en la xarxa social Instagram, en la qual els joves passen una mitjana de dues hores i mitja al dia. Un ‘influenciador’ amb una comunitat d’usuaris de 5.000 a 100.000 seguidors pot guanyar 102 euros, de mitjana, per cada publicació. Però molts ‘microinfluenciadors’ no estan satisfets amb els ingressos que perceben per l’activitat que fan. La insatisfacció que senten és provocada, entre altres motius, pel temps que han d’invertir a crear continguts i alimentar i gestionar la seva comunitat, i per la manera com se subestima la capacitat que tenen d’aportar valor a les marques.
Punts clau
       El 62,2% dels ‘microinfluenciadors’ que han participat en l’estudi se senten insatisfets pels diners que obtenen en comparació amb el temps que dediquen a produir continguts per als seus perfils.
       De mitjana, els ‘microinfluenciadors’ destinen 45 hores al mes al seu perfil d’Instagram i de-diquen tres hores a crear una publicació. Obtenen una mitjana de 102 euros per publicació, encara que no tots obtenen ingressos per les entrades que creen.
       Un ‘microinfluenciador’ pot trigar prop de vuit anys a consolidar el seu perfil a Instagram per tal de poder generar ingressos per les publicacions que fa a aquesta mateixa xarxa social.
       Els ‘microinfluenciadors’ garanteixen una conversió a venda més elevada que les campanyes publicitàries i tenen una gran capacitat de crear vincles entre la marca i els seus seguidors. El valor afegit de l’activitat que porten a terme és el compromís o ‘engagement’ que generen amb la seva comunitat, un element imprescindible al mercat publicitari digital, ja que permet avaluar la interacció entre prescriptors i usuaris.
Quant cobra un ‘microinfluenciador’ per una publicació a Instagram?

Autors

Santiago Giraldo-Luque, Isabel Villegas-Simón , Universitat Autònoma de Barcelona
Alessandro Bernardi , Social Elephants
Cristina Fernández-Rovira , Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Activitat

Cicle de conferències a CaixaForum Macaya: “Tecnologia, empresa i noves ciutats”

Cal humanitzar més la tecnologia? En aquest cicle coorganitzat amb la Fundació Knowledge Innovation Market Bcn (KIMbcn), debatrem sobre com la transformació digital ha de contribuir a la consecució d'objectius socials i mediambientals.

Convocatòria

Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre la realitat social de les persones joves (FS22_1B)

L’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” obre una convocatòria per donar suport a projectes de recerca en ciències socials en què es facin servir dades d’enquestes quantitatives sobre la realitat social de les persones joves a Espanya.

Activitat

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Taxa de desocupació

Sabies que el 2020 la taxa d’atur juvenil triplicava la dels més grans? Descobreix-ne les xifres en aquest indicador.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.