L’augment de les desigualtats durant la crisi: quin paper hi ha tingut el mercat laboral?

Albert Recio Andreu, Universitat Autònoma de Barcelona

La crisi econòmica del 2008 ha provocat un augment important de les desigualtats salarials, causat sobretot per una davallada dels sous que ha afectat especialment els treballadors que ja ocupaven la part més baixa de la distribució salarial. Aquesta caiguda dels sous és un dels motius que expliquen el creixement dels «treballadors pobres», un fenomen relativament nou al nostre país.
Punts clau
       Els sectors laborals amb sous tradicionalment més baixos han estat els més afectats per l’ajust salarial. Els salaris de l’hostaleria, per exemple, han caigut el 12,8% entre el 2008 i el 2016.
       La crisi econòmica ha fet que augmentessin les ocupacions temporals i a temps parcial. Les feines a temps parcial no desitjades s’han incrementat en més de 20 punts percentuals entre el 2006 i el 2017.
       El 2008 els homes cobraven una mitjana del 22% més que no pas les dones. Aquest percentatge va arribar al 24% el 2013 i, encara que ha baixat, no ha recuperat els valors previs a la crisi.
       La mitjana dels sous dels treballadors de fora de la Unió Europea se situa un 35% per sota dels sous dels espanyols. Aquesta diferència va augmentar durant els anys de la crisi econòmica.
Evolució de l’ocupació a temps parcial. En percentatge, del 2008 al 2017

Amb la crisi han augmentat les feines a temps parcial, un tipus d’ocupació caracteritzat precisament per l’alta precarietat salarial. Així, no tan sols han augmentat els assalariats que treballen a temps parcial, sinó el percentatge d’aquests treballadors que ho fan de manera no voluntària, és a dir, que treballen a temps parcial encara que voldrien fer-ho a jornada completa (gràfic 1).

Diferència entre els sous mitjans d’homes i dones. En percentatge, del 2008 al 2016

Les dones presenten índexs més elevats de desocupació, de temporalitat i d’ocupació a temps parcial, i tenen més presència en els nivells més baixos de la jerarquia laboral. La diferència salarial mitjana que hi ha entre el conjunt d’homes i el de dones va tendir a créixer durant els anys més aguts de la crisi, i encara que posteriorment ha baixat, el 2016 encara superava els nivells del 2006 (gràfic 2). Segons aquestes dades, el 2016 les dones cobraven, de mitjana, un 22% menys que no els homes.

Albert Recio Andreu , Universitat Autònoma de Barcelona

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Taxa de desocupació

Sabies que el 2020 la taxa d’atur juvenil triplicava la dels més grans? Descobreix-ne les xifres en aquest indicador.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Bones pràctiques

L’efecte dels programes de jubilació anticipada sobre l’ocupació juvenil

Contràriament al que es desprèn d’una concepció força generalitzada, endarrerir la sortida del mercat laboral no disminueix l’ocupació juvenil, sinó que la podria impulsar.

Ressenya

Una perspectiva intergeneracional de la crisi del coronavirus i el paper de les polítiques familiars

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una crisi sanitària i també econòmica. Aquestes dues obres ressenyades ofereixen perspectives complementàries sobre el paper de les polítiques familiars en etapes de deteriorament econòmic.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.