La renda bàsica (incondicional). Per què és important per a la llibertat i com es pot finançar

Daniel Raventós, President de la Xarxa Renda Bàsica i professor de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona.

La proposta de la renda bàsica ha obtingut l’atenció creixent al llarg dels darrers anys per part de mitjans de comunicació, activistes socials, partits polítics i estaments acadèmics. Aquest capítol analitza la renda bàsica tot parant atenció especialment a dues qüestions essencials: és justa?, i és viable? S’hi aborda sobretot la relació de la renda bàsica amb la llibertat, ja que només la independència material que s’aconseguiria a través d’una renda bàsica donaria a l’individu les possibilitats reals per ser totalment lliure. A més a més, inclou una proposta de finançament de la renda bàsica a Espanya a partir de l’IRPF per a una quantitat igual al llindar de pobresa per a totes les persones que hi resideixen.
Punts clau
       Els programes condicionats presenten limitacions: trampa de la pobresa, costos administratius, estigmatització i cobertura insuficient.
       Una renda bàsica d’una quantitat com a mínim igual al llindar de pobresa és la millor manera de garantir l’existència material al conjunt de la població.
       La innovació social suposa uns riscos, però el que hem d’avaluar és si els avantatges superen amb escreix els inconvenients.
       És possible finançar una renda bàsica igual al llindar de pobresa sense llevar un cèntim de la recaptació impositiva prèvia a una reforma de l’IRPF.

Bones pràctiques

Propostes per reduir la pobresa infantil

Com es pot esquivar la transmissió intergeneracional de la pobresa? Analitzem propostes que defensen una prestació universal per fill i altres polítiques que proposen ajuts selectius a famílies pobres amb fills.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Formació de capital humà

Taxa d'abandonament prematur de l'educació i la formació a Espanya i la UE-27.

Desigualtat en la distribució de la renda

L'efecte redistribuïdor de les transferències socials és més baix a Espanya que a la UE-27.

L’impacte de la covid-19 sobre la fractura de gènere en les hores de feina efectives

La bretxa de gènere en hores treballades s’ha reduït durant la pandèmia, excepte entre els treballadors amb fills petits. Quines situacions personals hi ha darrere d’aquest comportament del mercat de treball?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.