La renda bàsica (incondicional). Per què és important per a la llibertat i com es pot finançar

Capítol

Daniel Raventós, President de la Xarxa Renda Bàsica i professor de la Facultat d’Economia i Empresa de la Universitat de Barcelona.;

La proposta de la renda bàsica ha obtingut l’atenció creixent al llarg dels darrers anys per part de mitjans de comunicació, activistes socials, partits polítics i estaments acadèmics. Aquest capítol analitza la renda bàsica tot parant atenció especialment a dues qüestions essencials: és justa?, i és viable? S’hi aborda sobretot la relació de la renda bàsica amb la llibertat, ja que només la independència material que s’aconseguiria a través d’una renda bàsica donaria a l’individu les possibilitats reals per ser totalment lliure. A més a més, inclou una proposta de finançament de la renda bàsica a Espanya a partir de l’IRPF per a una quantitat igual al llindar de pobresa per a totes les persones que hi resideixen.
Punts clau
       Els programes condicionats presenten limitacions: trampa de la pobresa, costos administratius, estigmatització i cobertura insuficient.
       Una renda bàsica d’una quantitat com a mínim igual al llindar de pobresa és la millor manera de garantir l’existència material al conjunt de la població.
       La innovació social suposa uns riscos, però el que hem d’avaluar és si els avantatges superen amb escreix els inconvenients.
       És possible finançar una renda bàsica igual al llindar de pobresa sense llevar un cèntim de la recaptació impositiva prèvia a una reforma de l’IRPF.

Desigualtats en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19: qui tenia la capacitat de resposta?

Hi va haver desigualtat en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19? Ho analitzem en aquest estudi comparatiu centrat en la producció i distribució d’investigacions i les col·laboracions entre països.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Entrar i sortir de la pobresa laboral a Espanya

Ja no n’hi ha prou amb tenir feina per sortir de la pobresa. Moltes llars, especialment amb menors, arrosseguen una pobresa laboral associada a salaris baixos o períodes d’inactivitat.

Risc de pobresa per a les persones en edat de treballar a Espanya

El risc de pobresa entre la població en edat de treballar va augmentar un 20 % durant la Gran Recessió. Quin paper hi tenen les transferències socials?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.