Què sabem sobre els impostos que paguem? I saber més canvia la nostra manera de pensar sobre la redistribució?

Dirk Foremny, Universitat de Barcelona
Article guanyador de la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social basats en enquestes, 2019

Els resultats d’un gran experiment d’enquesta a Espanya (amb 6.000 persones enquestades) mostren que la gent té percepcions errònies importants sobre el nivell d’impostos que paguen i el nivell de govern que fixa les taxes impositives i que rep ingressos. Els enquestats subestimen la seva veritable càrrega fiscal i la majoria ignoren que les comunitats autònomes disposen d’una important capacitat de decisió per canviar les taxes impositives. A l’experiment, l’enquesta proporciona informació correcta sobre el sistema tributari a alguns participants, que després es poden comparar amb aquells que no han rebut aquesta informació. Els resultats mostren que els efectes d'aquesta informació són importants. Després del tractament, les persones prefereixen un sistema tributari més progressiu, pensen diferent sobre la desigualtat i s’oposen més a l'evasió fiscal.
Punts clau
       L’estudi documenta un biaix important en el que creuen els ciutadans sobre els seus pagaments d’impostos i sobre el nivell de govern que rep els ingressos.
       En general, la gent és partidària de polítiques redistributives. Els enquestats consideren problemàtica la desigualtat, creuen que els pobres haurien de pagar menys impostos i escollirien un sistema fiscal progressiu per sobre de qualsevol altra alternativa.
       Donar informació veritable sobre el sistema tributari durant l'enquesta augmenta el suport a polítiques redistributives. Això es demostra avaluant l'efecte en relació amb un grup de control que no ha rebut informació addicional.
       Les persones que s’han assabentat de la seva veritable càrrega fiscal durant l’experiment són partidaris d’un sistema tributari encara més progressiu. L'experiment demostra que posarien als rics un tipus impositiu superior en 3 punts respecte del que proposa el grup de control. Els enquestats amb informació sobre la capacitat de les comunitats autònomes de canviar les taxes impositives són més propensos a considerar les desigualtats com un problema greu.
Opinió pública sobre el nivell d’impostos als pobres

Índex d'economia i societat digital

Espanya encapçala els països de l’EU-27 en el còmput global dels indicadors de societat digital (connectivitat, ús d’internet, etc.). Portugal, en canvi, se situa a la cua.

Desigualtat en la distribució de la renda

L'efecte redistribuïdor de les transferències socials és més baix a Espanya que a la UE-27.

Nivell de desenvolupament econòmic

El PIB en estàndard de poder adquisitiu permet fer una comparació més exacta del nivell de desenvolupament econòmic entre països.

La fractura entre retrocapitalisme i turbocapitalisme

La globalització i la ràpida transformació tecnològica i digital han derivat en dos models econòmics coexistents: el “turbocapitalisme”, que funciona amb lògica internacional, i el “retrocapitalisme”, que s’acull a la vella lògica del capitalisme proteccionista.

Els efectes redistributius del sistema d’impostos i transferències a Europa

Analitzem possibles reformes, plantejades en un escenari previ a la covid-19, per millorar l’estat del benestar a Espanya i la seva capacitat redistributiva amb relació a la mitjana europea.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.