Què influeix més en la posició social d’una persona, les habilitats o l’origen familiar?

Gøsta Esping-Andersen, Universitat Pompeu Fabra; Jorge Cimentada, Max Planck Institute of Demographic Research

En totes les democràcies avançades els fills de pares amb estudis superiors tenen més possibilitats d’assolir posicions socials elevades independentment de les seves habilitats. No obstant això, els qui tenen un nivell alt d’habilitats tenen millors perspectives vitals, fins i tot si els seus orígens familiars són menys favorables.
Punts clau
       L’anàlisi se centra en la influència relativa que tenen l’origen familiar i les habilitats –cognitives i no cognitives– en la mobilitat social en 21 democràcies avançades.
       En general, els fills de persones amb estudis superiors tenen més possibilitats que els altres d’assolir una millor posició social, i a més estan més protegits davant un descens a la classe treballadora, fins i tot encara que el seu nivell d’habilitats sigui relativament baix.
       Els que provenen de famílies menys educades, però tenen més habilitats, tenen més oportunitats d’ascendir socialment.
       A Itàlia i Espanya l’efecte de l’origen social en la posició de destinació és molt marcat. Els menys privilegiats tenen ben poques possibilitats d’ascendir en l’escala social, i els d’origen privilegiat tenen poques possibilitats de baixar-hi.
Diferència en les possibilitats d'accés a cada posició social de fills d'universitaris respecte als fills de pares sense estudis.

A tots els països els fills de pares amb estudis superiors tenen més possibilitats d’acabar en posicions socials elevades que no pas els fills de pares que no tenen aquest nivell. Així i tot, hi ha diferències importants segons el lloc: als països nòrdics, el Canadà o els Països Baixos, aquest avantatge és relativament escàs. En canvi, a països com ara Espanya i Itàlia la influència de la família d’origen sobre la mobilitat social és molt més marcada, i les diferències en les possibilitats de mobilitat de fills de pares amb alt i baix nivell educatiu són molt grans.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Afecten el gènere, l’experiència i el volum de feina les decisions judicials sobre la violència de gènere?

Jutges i jutgesses són igual de proclius a concedir ordres d'allunyament en casos de violència de gènere? Segons aquest estudi, el gènere per si sol no és determinant, però sí que és un factor clau unit a l'experiència i al volum de casos.

Els homes, ¿viuen en llars amb més patrimoni que les dones?

Hi ha una bretxa de gènere pel que fa al patrimoni de les llars? Segons aquest estudi, la diferència es fa més evident en edats avançades, ja que en la vellesa les dones tenen més probabilitats d’enviudar i veure limitat el seu patrimoni.

El salari mínim, una mesura a favor del pacte social

El salari mínim interprofessional va augmentar un 29,1 % entre el 2019 i el 2020. Quins efectes ha tingut aquest increment en el benestar social i la lluita contra la desigualtat?

Desigualtat i pacte social

¿Quina extensió té la desigualtat a Espanya? Presentem un compendi d’11 informes que tracten els seus factors determinants i les polítiques necessàries per reduir-la.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.