Què influeix més en la posició social d’una persona, les habilitats o l’origen familiar?

Gøsta Esping-Andersen, Universitat Pompeu Fabra
Jorge Cimentada, Max Planck Institute of Demographic Research

En totes les democràcies avançades els fills de pares amb estudis superiors tenen més possibilitats d’assolir posicions socials elevades independentment de les seves habilitats. No obstant això, els qui tenen un nivell alt d’habilitats tenen millors perspectives vitals, fins i tot si els seus orígens familiars són menys favorables.
Punts clau
       L’anàlisi se centra en la influència relativa que tenen l’origen familiar i les habilitats –cognitives i no cognitives– en la mobilitat social en 21 democràcies avançades.
       En general, els fills de persones amb estudis superiors tenen més possibilitats que els altres d’assolir una millor posició social, i a més estan més protegits davant un descens a la classe treballadora, fins i tot encara que el seu nivell d’habilitats sigui relativament baix.
       Els que provenen de famílies menys educades, però tenen més habilitats, tenen més oportunitats d’ascendir socialment.
       A Itàlia i Espanya l’efecte de l’origen social en la posició de destinació és molt marcat. Els menys privilegiats tenen ben poques possibilitats d’ascendir en l’escala social, i els d’origen privilegiat tenen poques possibilitats de baixar-hi.
Diferència en les possibilitats d'accés a cada posició social de fills d'universitaris respecte als fills de pares sense estudis.

A tots els països els fills de pares amb estudis superiors tenen més possibilitats d’acabar en posicions socials elevades que no pas els fills de pares que no tenen aquest nivell. Així i tot, hi ha diferències importants segons el lloc: als països nòrdics, el Canadà o els Països Baixos, aquest avantatge és relativament escàs. En canvi, a països com ara Espanya i Itàlia la influència de la família d’origen sobre la mobilitat social és molt més marcada, i les diferències en les possibilitats de mobilitat de fills de pares amb alt i baix nivell educatiu són molt grans.

És possible ensenyar competències de ciutadania inclusiva en unes universitats més socials?

Com es pot fomentar l’empatia i l’ètica per promoure una ciutadania més inclusiva? Aquest experiment s’ha dut a terme en l’àmbit universitari i te n’expliquem els resultats.

Els dilemes democràtics de la pandèmia, un any després

Una amenaça a la salut pública, com una pandèmia, planteja dilemes democràtics. En quina mesura la ciutadania accepta restricció de llibertats, concentració de poder i lògica tecnocràtica en la presa de decisions?

Beneficis socials per programes

Un 23,1 % del PIB d’Espanya es destina a programes d’atenció a la gent gran, salut, atur, discapacitat, família, exclusió social i habitatge.

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Solidaritat intergeneracional

El 34,8 % dels avis d’Espanya s’ocupen habitualment dels nets, una xifra molt superior a la mitjana europea.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.