Per què paguem (o no) els impostos que estableix la llei?

Una combinació de factors personals i circumstancials determinen la predisposició dels ciutadans a l’evasió fiscal

Edurne Bartolomé Peral, Universitat de Deusto; Hermann Dülmer, Universität zu Köln; Lluís Coromina i Soler, Universitat de Girona

La decisió personal de complir amb el pagament d’impostos va més enllà de l’estricte càlcul racional dels riscos i beneficis que implica l’evasió fiscal. Diversos factors de caràcter circumstancial i individual entren en joc per dissenyar la complexa equació que explica el grau de compliment de les obligacions fiscals a Espanya. A part de la magnitud de les taxes i de les sancions, els ciutadans també tenen en compte si els altres també compleixen amb aquest pagament i si l’estat satisfà el contracte implícit en la recaptació d’impostos. A més a més, els valors morals, l’edat i el nivell de formació destaquen entre els factors personals que també hi intervenen. Com més jove o menys formada és una persona, més predisposició es detecta a l’evasió fiscal.
Punts clau
       Els ciutadans no només compleixen amb les seves obligacions fiscals basant-se en l’import de les taxes i el càlcul de costos i beneficis de pagar-les o no.
       La població és més propensa a evadir si percep que és una pràctica generalitzada perquè l’estat és ineficient a l’hora de garantir el compliment fiscal.
       La percepció de corrupció al país i que l’estat no actua per corregir les desigualtats són factors que fan augmentar la predisposició a evadir impostos.
       Els valors morals, el nivell d’estudis i l’edat exerceixen un paper molt rellevant a l’hora d’explicar el compliment fiscal a escala individual.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Impost sobre successions i impost sobre la renda: quant s’hauria de pagar?

Una anàlisi experimental dels tipus fiscals preferits en diverses menes d’impostos, en diversos supòsits de renda del contribuent i d’herència, i tenint en compte la percepció de la pròpia posició en la distribució de la renda.

Índex d'economia i societat digital

Espanya encapçala els països de l’EU-27 en el còmput global dels indicadors de societat digital (connectivitat, ús d’internet, etc.). Portugal, en canvi, se situa a la cua.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.