Per què paguem (o no) els impostos que estableix la llei?

Una combinació de factors personals i circumstancials determinen la predisposició dels ciutadans a l’evasió fiscal

Edurne Bartolomé Peral, Universitat de Deusto
Hermann Dülmer, Universität zu Köln
Lluís Coromina i Soler, Universitat de Girona

La decisió personal de complir amb el pagament d’impostos va més enllà de l’estricte càlcul racional dels riscos i beneficis que implica l’evasió fiscal. Diversos factors de caràcter circumstancial i individual entren en joc per dissenyar la complexa equació que explica el grau de compliment de les obligacions fiscals a Espanya. A part de la magnitud de les taxes i de les sancions, els ciutadans també tenen en compte si els altres també compleixen amb aquest pagament i si l’estat satisfà el contracte implícit en la recaptació d’impostos. A més a més, els valors morals, l’edat i el nivell de formació destaquen entre els factors personals que també hi intervenen. Com més jove o menys formada és una persona, més predisposició es detecta a l’evasió fiscal.
Punts clau
       Els ciutadans no només compleixen amb les seves obligacions fiscals basant-se en l’import de les taxes i el càlcul de costos i beneficis de pagar-les o no.
       La població és més propensa a evadir si percep que és una pràctica generalitzada perquè l’estat és ineficient a l’hora de garantir el compliment fiscal.
       La percepció de corrupció al país i que l’estat no actua per corregir les desigualtats són factors que fan augmentar la predisposició a evadir impostos.
       Els valors morals, el nivell d’estudis i l’edat exerceixen un paper molt rellevant a l’hora d’explicar el compliment fiscal a escala individual.

Índex d'economia i societat digital

Espanya encapçala els països de l’EU-27 en el còmput global dels indicadors de societat digital (connectivitat, ús d’internet, etc.). Portugal, en canvi, se situa a la cua.

Desigualtat en la distribució de la renda

L'efecte redistribuïdor de les transferències socials és més baix a Espanya que a la UE-27.

Nivell de desenvolupament econòmic

El PIB en estàndard de poder adquisitiu permet fer una comparació més exacta del nivell de desenvolupament econòmic entre països.

La fractura entre retrocapitalisme i turbocapitalisme

La globalització i la ràpida transformació tecnològica i digital han derivat en dos models econòmics coexistents: el “turbocapitalisme”, que funciona amb lògica internacional, i el “retrocapitalisme”, que s’acull a la vella lògica del capitalisme proteccionista.

Els efectes redistributius del sistema d’impostos i transferències a Europa

Analitzem possibles reformes, plantejades en un escenari previ a la covid-19, per millorar l’estat del benestar a Espanya i la seva capacitat redistributiva amb relació a la mitjana europea.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.