Per què no es castiga electoralment la corrupció?

El paper de la selecció de la informació

Macarena Ares, Sofía Breitenstein i Enrique Hernández, Universitat Autònoma de Barcelona
Projecte seleccionat en la Convocatòria de projectes de recerca experimental en ciències socials

Per què alguns polítics involucrats en casos de corrupció són reelegits? Aquest estudi mostra que els ciutadans que no s’exposen a informació sobre els escàndols de corrupció que afecten el seu partit preferit podrien ser un dels orígens del fet que el càstig electoral a la corrupció acostumi ser reduït i que els polítics sospitosos de corrupció sovint siguin reelegits.
Punts clau
       El càstig electoral a la corrupció minva per l’aversió dels ciutadans a informar-se sobre els casos de corrupció que afecten el seu partit polític preferit.
       En lloc de llegir sobre un cas de corrupció afecta el seu partit, la majoria d’enquestats s’estimen més llegir una notícia sobre la bona gestió d’aquest partit o bé una notícia d’entreteniment.
       Evitar llegir sobre la corrupció fa que el càstig electoral minvi, particularment entre les persones que opten per les notícies d’entreteniment. Si aquestes persones s’exposessin a informació sobre la corrupció, el càstig electoral augmentaria considerablement.
       Entre els ciutadans que tenen més coneixement i interès per la política, i que s’estimen més estar informats sobre aquest tema, el fet d’exposar-se a la informació d’un escàndol de corrupció que afecta el seu partit preferit no implica una reducció en la probabilitat de votar-lo.

La presència dels immigrants en la política local es troba molt per sota del seu pes demogràfic a Espanya

Els ajuntaments espanyols reflecteixen la diversitat d’origen de la població? Analitzem l’accés dels immigrants a la política local i si hi ha diferències entre els diversos col·lectius estrangers.

Participació en activitats de voluntariat i ciutadania activa

Fins a quin punt les persones grans participen en activitats polítiques? El 6,5% dels homes i el 4,3% de les dones entre 65 i 74 anys del nostre país participen activament en política.

Inversió pública en les persones grans

Quin percentatge de la despesa pública es destina a les persones grans? La tendència als països europeus ha estat augmentar el pes dels recursos destinats a aquest col·lectiu.

Ressenya

Entre la complaença i el somni contraproduent

Els dos llibres que es ressenyen comparteixen la preocupació pel declivi dels Estats Units i assenyalen els problemes als quals s’enfronta el país. Des de perspectives diferents, tots dos arriben al mateix diagnòstic sobre la societat nord-americana i el perill que corre la democràcia.

Com s’ha de legislar per promoure la salut pública?

El tabaquisme i els accidents de trànsit són responsables d’una important pèrdua d’anys i qualitat de vida a casa nostra. Les mesures legals dels últims anys han tingut cap efecte sobre aquest problema?

Revisió sistemàtica de la recerca sobre vulnerabilitat rural

Revisió sistemàtica de la recerca sobre vulnerabilitat rural

Aquest article presenta una revisió sistemàtica de la literatura sobre recerca en matèria de vulnerabilitat rural per identificar les diferents tendències relatives a les fonts de vulnerabilitat socioambiental a l'Espanya rural.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Afecten el gènere, l’experiència i el volum de feina les decisions judicials sobre la violència de gènere?

Jutges i jutgesses són igual de proclius a concedir ordres d'allunyament en casos de violència de gènere? Segons aquest estudi, el gènere per si sol no és determinant, però sí que és un factor clau unit a l'experiència i al volum de casos.