Per què les dones no aconsegueixen tenir el nombre de fills que diuen que volen?

Alícia Adserà, Universitat de Princeton
Mariona Lozano, Centre d’Estudis Demogràfics, Universitat Autònoma de Barcelona

Espanya, que té una de les taxes de fecunditat més baixes del món (1,3 fills per dona l’any 2019), és un dels països d’Europa amb la proporció més gran de dones que no tenen fills. L’edat mitjana de les dones al naixement del primer fill, d’altra banda, també és de les més altes (31 anys). Malgrat això, les dones continuen afirmant que volen tenir una mitjana de dos fills. Per tant, hi ha una bretxa entre la fecunditat desitjada i la fecunditat real. Els factors principals que provoquen aquesta diferència són les condicions adverses del mercat laboral, les dificultats a l’hora de crear una llar, l’augment de la inestabilitat de les parelles i la manca de suport per conciliar la feina i la família. Les parelles troben entrebancs per tenir-ho tot encarrilat abans de tenir un fill, i, quan finalment ho aconsegueixen, hi ha dones que ja han superat l’edat fèrtil òptima des del punt de vista biològic.
Punts clau
       Espanya té una de les taxes de fecunditat més baixes del món i les espanyoles, de mitjana, endarrereixen la maternitat fins més enllà dels 30 anys.
       La taxa de fecunditat és d’1,3 fills per dona (l’any 2019), però la fecunditat desitjada mitjana se situa entorn dels dos fills. Prop del 19% de les dones de 45 anys o més no tenen fills. A la majoria de països europeus, la fecunditat és més elevada i hi ha una prevalença més baixa de dones que no tenen fills. A Suècia, per exemple, la taxa de fecunditat és d’1,7 fills i el percentatge de dones més grans de 45 anys sense fills és de prop del 13%.
       A les parelles espanyoles els costa tenir-ho tot encarrilat abans de tenir descendència. Els motius pels quals no tenen el nombre de fills que volen varien segons l’edat, però la conjuntura econòmica i l’inici tardà de la convivència en parella n’encapçalen la llista.
       Els adults joves tenen dificultats per aconseguir la independència econòmica. Els índexs d’atur juvenil i d’ocupació temporal d’Espanya són alguns dels més alts d’Europa.
       L’inici de la convivència en parella s’endarrereix a causa de la inestabilitat econòmica, però també pel canvi en les expectatives sobre el significat de les relacions. L’augment del nombre de parelles que conviuen sense casar-se, dels divorcis i dels fills que es tenen fora del matrimoni ha alterat el cicle de vida tradicional.
       Per comparació a altres països europeus, a Espanya hi ha una mancança tant de polítiques públiques que donin suport a les famílies, com de polítiques de conciliació familiar òptimes a les empreses.
Quan es pregunta a les dones quina és la raó principal per la qual no han dut a terme els plans de fecunditat que tenien, responen que ha estat, sobretot, a causa de les condicions econòmiques

Alícia Adserà , Universitat de Princeton
Mariona Lozano , Centre d’Estudis Demogràfics, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

La Formació Professional a Catalunya: rendiment acadèmic, modalitat dual i gènere

Mentre que les dones continuen apostant per graus més socials, aquest informe indica que les ocupacions més necessàries el 2030 seran les vinculades a l’economia digital

Beneficis socials per programes

Un 23,1 % del PIB d’Espanya es destina a programes d’atenció a la gent gran, salut, atur, discapacitat, família, exclusió social i habitatge.

Feminització de les tasques de cura

El 10 % de les dones d’Espanya fan tasques de cures, percentatge que supera de lluny el 5 % dels homes cuidadors.

Solidaritat intergeneracional

El 34,8 % dels avis d’Espanya s’ocupen habitualment dels nets, una xifra molt superior a la mitjana europea.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.