Les dones tenen menys oportunitats de ser contractades?

Clara Cortina, M. José González i Jorge Rodríguez, Universitat Pompeu Fabra

Un experiment sobre discriminació de gènere en el mercat de treball demostra que les dones entre 37 i 39 anys tenen una mitjana del 30% menys de probabilitats de ser convocades a una entrevista laboral que no els homes amb les mateixes característiques. La discriminació de gènere és més gran si les candidates tenen fills, i minva, tot i que no arriba a desaparèixer del tot, quan estan més qualificades per al lloc de treball.
Punts clau
       Es van enviar més de 5.600 currículums ficticis a 1.372 ofertes de feina reals a Madrid i Barcelona, i es van comparar les probabilitats de ser convocats per a una entrevista laboral entre persones amb currículums equivalents que només es diferenciaven en el sexe, en el fet de tenir fills o no i en el grau de qualificació per al lloc de treball.
       A igualtat de condicions, les dones tenien una mitjana del 30% menys de probabilitats de ser convocades per a una entrevista de feina que no pas els homes amb el mateix perfil.
       Les diferències de gènere en el procés de contractació eren més grans quan els candidats tenien fills, encara que es reduïen, sense arribar a desaparèixer del tot, quan tenien més qualificació per al lloc de treball.

Per comprendre en tota la seva amplitud els efectes del gènere, el nombre de fills i la qualificació en la probabilitat de ser convocats per a una entrevista de feina, la figura següent presenta les taxes de resposta per a diferents subgrups. Les diferències de gènere es mantenen en tots els casos, encara que són molt més petites en el subgrup de candidats sense fills i amb un nivell alt de qualificació; en aquest subgrup, i malgrat la igualtat en el currículum de tots dos sexes, les dones tenen una probabilitat lleugerament més baixa de ser convocades a una entrevista (12,4%) que els homes (13,6%). De fet, en aquest subgrup les diferències entre homes i dones són molt petites i no resulten estadísticament significatives.

Probabilitat de ser convocats a una entrevista de feina segons sexe, nombre de fills i qualificació per al lloc de treball

Prejudicis o estereotips?

Quan les candidates tenen un nivell alt de preparació per al lloc de treball i no tenen fills, les diferències respecte als homes amb la mateixa preparació pràcticament desapareixen. Aquesta circumstància permet concloure que la discriminació de gènere en els processos de contractació laboral no s’explica tant per prejudicis negatius cap a les dones en general, sinó més aviat per estereotips de gènere, segons els quals elles solen ser vistes com persones menys compromeses amb la feina remunerada i més orientades a la família.

L’impacte de la violència masclista en els fills i les filles: el paper de l’escola segons l’alumnat

El 93% dels infants han sentit parlar de la violència masclista. El context escolar és la font d’informació preferent, però en cas de situació de violència masclista dubten si seria l’espai on podrien trobar ajuda.

Doctorats segons les diferents branques del coneixement, per sexe

Mentre que la participació de dones doctores a Portugal se situa per sobre de la mitjana de l’EU‑27 en totes les branques de coneixement considerades, a Espanya, la participació de dones doctores se situa per sota de la mitjana europea a les branques d’art, humanitats i ciències socials.

Per què hi ha menys dones en ocupacions manuals?

Dos de cada tres treballadors en ocupacions manuals són homes i les dones continuen sent minoria en ocupacions com la construcció o la indústria. Quins factors influeixen en la segregació per gènere del mercat laboral?

Dependència per a l’atenció personal

Quantes persones més grans de 65 anys tenen dificultats per fer alguna de les activitats bàsiques de la vida diària? Al nostre país, el 33% de les persones més grans de 65 anys tenen problemes per rentar-se sols.

En quina mena de llars viuen les persones grans?

Quines són les formes de convivència més comunes en les persones grans? Al nostre país el percentatge dels que viuen sols o en parella és més baix, per comparació a altres països del nostre entorn.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.