Quines mesures poden ajudar a conciliar la família i la feina?

Els països del nord d’Europa són els que acusen menys el conflicte família-feina; els mediterranis i els de l’est, els que l’acusen més

Andrea Ollo López, Universitat Pública de Navarra; Salomé Goñi Legaz, Universitat Pública de Navarra

La incorporació, cada cop més generalitzada, de la dona al mercat laboral ha motivat l’aparició de nous models familiars, cosa que, al seu torn, ha ocasionat tensions en la relació entre família i feina. Les dades recopilades en aquest estudi demostren que el conflicte família-feina és elevat a tots els països europeus, sobretot als del Mediterrani i als de l’Europa de l’Est, i conclouen que, a Europa, el conflicte família-feina sol ser més acusat en les dones que en els homes.
Punts clau
       A Espanya, l’ocupació femenina va passar de representar el 40,77% del total el 2006 al 45,46% el 2017. Les parelles en què el marit és l’únic que aporta ingressos a la llar, ja en minoria, conviuen amb els models de parelles amb ingressos dobles i amb les llars unipersonals. Els canvis demogràfics i econòmics han provocat tensions noves en la relació entre feina i família.
       Alemanya, Dinamarca i els Països Baixos són els països europeus en què el conflicte família-feina és menys accentuat. A l’extrem oposat hi ha Grècia, Hongria i Espanya. Pel que sembla, aquestes diferències entre territoris estan vinculades al grau de desenvolupament de l’estat del benestar.
       «La V Enquesta europea de condicions laborals» posa de manifest que a gairebé tots els països europeus, excepte a Àustria, França i Espanya, les dones tenen més problemes que els homes per conciliar la vida familiar i la laboral, sobretot a Portugal i Grècia.
       Les polítiques empresarials de suport familiar (ajudes per a guarderies o per a l’ensenyament) acostumen a ser més valorades pels homes, mentre que les dones es mostren especialment satisfetes amb els permisos parentals addicionals (complementaris als que estableix la llei).
       Els treballadors que s’acullen a les polítiques de flexibilització dels horaris laborals no són els que més necessiten conciliar, sinó els empleats més valuosos per a l’empresa.
Com es viu a Europa el conflicte família-feina? Grau de conflicte família-feina als països d’Europa, per gènere (en què 1 és “no hi ha mai conflicte” i 5 és “sempre hi ha conflicte”)

Hi ha factors culturals que també condicionen la conciliació familiar i laboral. Un d’aquests és l’aversió a la incertesa, que en alguns països s’intenta corregir mitjançant la regulació: per exemple, amb la implementació de permisos parentals, l’aprovació de lleis de protecció de la família o la creació de guarderies. Una altra variable cultural que caldria tenir en compte és el suport social, que es materialitza en ajudes ofertes per l’empresa o per l’entorn familiar. En aquest sentit, hi ha països que intenten premiar les persones que duen a terme aquestes accions de manera desinteressada.

Algunes recomanacions per afavorir la conciliació entre la vida familiar i la professional són les següents:

1. Als països amb més tendència a la regulació, caldria facilitar al màxim la separació entre l’esfera privada i l’esfera laboral dels ciutadans.

2. A les societats que tendeixen a recompensar les accions generoses i solidàries, s’haurien d’oferir mesures de suport que ajudin a complir les obligacions laborals i personals.

3. Convé que les empreses que adoptin pràctiques que afavoreixen la conciliació de la vida familiar i la laboral ho facin adaptant-les a la cultura del país i al perfil dels seus professionals.

4. Les polítiques corporatives de conciliació han de respondre a les necessitats reals dels empleats, cosa que incrementarà el seu benestar i, per consegüent, els beneficis empresarials.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Distribució de la població per tipus de llars

El 2019, les llars predominants eren les que estaven formades per una parella sense fills (22,7 %), respecte d’un 12,2 % de parelles amb un fill.

Bones pràctiques

El disseny de les prestacions per fill a càrrec: la importància de les deduccions fiscals reemborsables

Les prestacions per fill milloren la situació econòmica de les famílies i semblen positives per augmentar la taxa de fecunditat. Com es poden dissenyar amb eficiència?

Bones pràctiques

L’impacte de les prestacions de suport a la conciliació familiar i laboral de les dones

Són efectives les prestacions de suport a la conciliació per impulsar la participació laboral de les dones o condueixen a un augment en la bretxa salarial?

Ressenya

Una perspectiva intergeneracional de la crisi del coronavirus i el paper de les polítiques familiars

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una crisi sanitària i també econòmica. Aquestes dues obres ressenyades ofereixen perspectives complementàries sobre el paper de les polítiques familiars en etapes de deteriorament econòmic.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.