Publicador de continguts

Més lloguer, més inseguretat?

Juan A. Módenes, Centre d’Estudis Demogràfics, Universitat Autònoma de Barcelona; Adaptació: Núria Vallès Peris

Punts clau
       La transformació del sistema residencial espanyol està protagonitzada per l’increment significatiu del lloguer entre els joves i entre d’altres col·lectius en situació de vulnerabilitat econòmica, com famílies monoparentals o d’origen migrant.
       Amb l’increment del nombre de persones que viuen de lloguer també ha augmentat la inseguretat residencial. La inseguretat residencial és un indicador subjectiu que reflecteix la por de les famílies d’haver de fer un canvi forçat d’habitatge o de quedar-se sense llar.
       La combinació entre precarietat econòmica i manca d’estabilitat residencial implica una major sensació d’inseguretat en aquelles llars en situació de vulnerabilitat. És a dir, la percepció subjectiva d’inseguretat es correspon amb un major risc objectiu d’haver d’abandonar la llar involuntàriament per motius econòmics.
       A Espanya l’oferta més disponible perquè les llars més vulnerables accedeixin al parc d’habitatges és el lloguer, l’opció que comporta més fragilitat. És per això que la major inseguretat residencial es concentra en l’habitatge de lloguer.
Patir pobresa i/o exclusió social està fortament relacionat amb la tinença en lloguer
17-26+Article+1_CAT_2_PREVI.jpg

El sistema residencial i d’accés a l’habitatge a Espanya s’està transformant. Tradicionalment el predomini de la propietat com a forma preferida de tinença d’habitatge explicava també la seguretat residencial espanyola. Actualment, però, en el que es considera la fi de la propietat de masses, cada cop hi ha un major accés a l’habitatge a través del lloguer.

En el context espanyol el pes més gran del lloguer està associat a un increment de la inseguretat residencial de les llars, ja que a Espanya el lloguer és la forma de tinença d’habitatge menys segura econòmicament, contractual i jurídica.

Revisió sistemàtica de la recerca sobre vulnerabilitat rural

Aquest article presenta una revisió sistemàtica de la literatura sobre recerca en matèria de vulnerabilitat rural per identificar les diferents tendències relatives a les fonts de vulnerabilitat socioambiental a l'Espanya rural.

L’evidència científica contribueix a desactivar creences infundades?

Hi ha la creença majoritària que fixar un topall màxim als lloguers facilitaria que més persones poguessin accedir a un habitatge, però què diuen els estudis? Analitzem si disposar d’informació modifica les opinions.

Necessitats socials: habitatge

Quins desafiaments socials representa l'habitatge digne a Espanya? Aquest informe n'analitza tres reptes en aquest camp: l’accés, les condicions i les necessitats energètiques.

Per què els joves no poden accedir a un habitatge en propietat?

D'ençà que va començar la crisi econòmica, hi ha un descens accelerat dels propietaris joves: avui només el 26% dels menors de 29 anys tenen un pis en propietat, mentre que el 2008 eren el 54%. Analitzem les causes i les conseqüències d'aquest canvi.

Habitatge: dret o mercat?

El setè Dossier de l’Observatori Social de ”la Caixa” se centra en la inseguretat residencial dels col·lectius més vulnerables i l’accés dels joves a l’habitatge.

Invertim o apostem? Relació entre l’addicció al joc i les inversions

Invertim o apostem? Relació entre l’addicció al joc i les inversions

Quina relació hi ha entre l’addicció al joc, les apostes en videojocs i les inversions en actius financers?

L’afectació de la pandèmia sobre el benestar personal i els ingressos no va ser igual per a tothom

La pandèmia va afectar igual a tothom? Des d’un punt de vista financer, va tenir més impacte en les persones amb nivells d’estudis i d’ingressos més baixos.

Violència en les relacions de parella entre adolescents

Violència en les relacions de parella entre adolescents

El 10,1% dels adolescents han estat víctimes de conductes de control en les relacions de parella.