Més lloguer, més inseguretat?

Juan A. Módenes, Centre d’Estudis Demogràfics, Universitat Autònoma de Barcelona
Adaptació: Núria Vallès Peris

Punts clau
       La transformació del sistema residencial espanyol està protagonitzada per l’increment significatiu del lloguer entre els joves i entre d’altres col·lectius en situació de vulnerabilitat econòmica, com famílies monoparentals o d’origen migrant.
       Amb l’increment del nombre de persones que viuen de lloguer també ha augmentat la inseguretat residencial. La inseguretat residencial és un indicador subjectiu que reflecteix la por de les famílies d’haver de fer un canvi forçat d’habitatge o de quedar-se sense llar.
       La combinació entre precarietat econòmica i manca d’estabilitat residencial implica una major sensació d’inseguretat en aquelles llars en situació de vulnerabilitat. És a dir, la percepció subjectiva d’inseguretat es correspon amb un major risc objectiu d’haver d’abandonar la llar involuntàriament per motius econòmics.
       A Espanya l’oferta més disponible perquè les llars més vulnerables accedeixin al parc d’habitatges és el lloguer, l’opció que comporta més fragilitat. És per això que la major inseguretat residencial es concentra en l’habitatge de lloguer.
Patir pobresa i/o exclusió social està fortament relacionat amb la tinença en lloguer

El sistema residencial i d’accés a l’habitatge a Espanya s’està transformant. Tradicionalment el predomini de la propietat com a forma preferida de tinença d’habitatge explicava també la seguretat residencial espanyola. Actualment, però, en el que es considera la fi de la propietat de masses, cada cop hi ha un major accés a l’habitatge a través del lloguer.

En el context espanyol el pes més gran del lloguer està associat a un increment de la inseguretat residencial de les llars, ja que a Espanya el lloguer és la forma de tinença d’habitatge menys segura econòmicament, contractual i jurídica.

Autor

Juan A. Módenes , Centre d’Estudis Demogràfics, Universitat Autònoma de Barcelona
Adaptació: Núria Vallès Peris

L’evidència científica contribueix a desactivar creences infundades?

Hi ha la creença majoritària que fixar un topall màxim als lloguers facilitaria que més persones poguessin accedir a un habitatge, però què diuen els estudis? Analitzem si disposar d’informació modifica les opinions.

Habitatge

Quins desafiaments socials representa l'habitatge digne a Espanya? Aquest informe n'analitza tres reptes en aquest camp: l’accés, les condicions i les necessitats energètiques.

Per què els joves no poden accedir a un habitatge en propietat?

D'ençà que va començar la crisi econòmica, hi ha un descens accelerat dels propietaris joves: avui només el 26% dels menors de 29 anys tenen un pis en propietat, mentre que el 2008 eren el 54%. Analitzem les causes i les conseqüències d'aquest canvi.

Habitatge: dret o mercat?

El setè Dossier de l’Observatori Social de ”la Caixa” se centra en la inseguretat residencial dels col·lectius més vulnerables i l’accés dels joves a l’habitatge.

Dificultats en l’accés a l’habitatge

El 2017, el 42,1 % de les persones dedicaven més del 40 % de la renda disponible a pagar el lloguer. Què vol dir això en el context europeu?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.