Més ocupació femenina que mai, però la bretxa de gènere persisteix

Mònica Serrano, Universitat de Barcelona; Rosa Duarte i Cristina Sarasa, Universidad de Zaragoza; Adaptació: Laia Brufau i Eli Vivas (StoryData)

El creixement econòmic incideix de diverses maneres en les bretxes de gènere que hi ha a l’àmbit laboral. A Espanya, la participació creixent de les dones al mercat de treball ha provocat una disminució de la bretxa d’ocupació entre dones i homes. No obstant això, aquesta bretxa encara persisteix.
Punts clau
       L’entrada d’Espanya a la Unió Europea i la incorporació gradual de la dona al sistema educatiu va fer possible, entre altres aspectes, que les dones tinguessin una participació creixent en el mercat laboral i s’integressin de manera progressiva en sectors i feines de qualificació mitjana i alta.
       L’estudi de la distribució de l’ocupació entre dones i homes per sectors econòmics permet analitzar en profunditat l’impacte del cicle econòmic en el mercat laboral.
       A l’inici del període democràtic, la bretxa de gènere en l’ocupació assolia nivells pròxims al 60%. A partir del 1980, i al llarg de més de tres dècades, aquesta bretxa va anar minvant de manera gradual i sostinguda.
       Durant els primers anys de la crisi econòmica del 2008, la tendència decreixent de la bretxa de gènere en l’ocupació es va mantenir. Amb tot, quan la crisi va començar a disminuir, aquesta reducció es va aturar; a partir d’aquell moment, l’any 2012, la bretxa es va estabilitzar entorn del 16,5%.

La participació de les dones al mercat laboral ha augmentat enormement durant els darrers quaranta anys, cosa que ha portat a una situació diferent de la que hi havia durant la dictadura i la transició, quan les taxes de participació laboral femenina eren reduïdes.

Una aproximació de la distribució de l’ocupació entre dones i homes per sectors d’activitat econòmica a llarg termini permet analitzar, en profunditat, l’impacte diferenciat que té el cicle econòmic en la participació de dones i homes en el mercat laboral.

El present article mostra l’evolució de la participació en el mercat laboral de dones i homes a escala sectorial, i de la bretxa de gènere en l’ocupació a l’economia espanyola durant gairebé quatre dècades (del 1980 al 2017). La bretxa de gènere en l’ocupació explica les diferències de participació entre dones i homes en el mercat laboral i, en termes percentuals, es defineix com un menys la ràtio d’ocupació femenina i masculina mesurada en hores totals de treball remunerat. Aquest article es basa en el treball de Duarte et al. (2019), que avalua l’impacte del creixement econòmic en l’evolució de l’ocupació femenina i les bretxes de gènere per sectors des del 1980 fins al 2007. Per tal de recollir els efectes de la crisi econòmica i la situació durant els anys posteriors, perllonga l’anàlisi de la bretxa d’ocupació en el període comprès entre el 2008 i el 2017.

Incertesa laboral i preferències per la redistribució d’ingressos

La dualitat entre contractes temporals i permanents condiciona el mercat de treball a Espanya i genera diferències de seguretat laboral i ingressos. Quin impacte té sobre les preferències de redistribució de la població?

Discapacitat, desigualtat i redistribució de la renda

Quin és l’impacte econòmic de la discapacitat? Aquest informe mostra que les llars amb algun membre amb discapacitat presenten menys nivells de renda.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Impost sobre successions i impost sobre la renda: quant s’hauria de pagar?

Una anàlisi experimental dels tipus fiscals preferits en diverses menes d’impostos, en diversos supòsits de renda del contribuent i d’herència, i tenint en compte la percepció de la pròpia posició en la distribució de la renda.

La desigualtat salarial durant la pandèmia: les ajudes públiques

Quin impacte ha tingut la crisi econòmica generada per la covid-19 sobre la desigualtat salarial? N’hi ha hagut prou amb els ajuts públic? Analitzem quins han estat els col·lectius més afectats.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.