Publicador de continguts

La predicció dels moviments migratoris internacionals mitjançant cerques a Google

Marcus H. Böhme, Ministeri Federal de Finances d’Alemanya; André Gröger, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Barcelona Graduate School of Economics (BGSE) i Markets, Organizations and Votes in Economics (MOVE); Tobias Heidland (né Stöhr), Universitat de Kiel, Institut für Weltwirtschaft (IfW) i IZA Institute of Labor Economics

Les cerques a internet fetes en un país en particular amb paraules clau semànticament relacionades amb la migració i el nom del país de destinació es poden fer servir per mesurar els fluxos migratoris bilaterals. L’anàlisi del volum de cerca del cercador Google en un centenar de països d’origen està directament relacionada amb els fluxos de persones que s’han traslladat, en un període de 12 anys, a 35 països de destinació. Els resultats demostren que aquest enfocament millora substancialment la potència predictiva dels models tradicionals de flux migratori. Pot servir per monitorar moviments migratoris gairebé en temps real, i això permetria als responsables polítics i professionals de gestionar la migració d’una manera més efectiva.
Punts clau
       Els qui pretenen migrar solen cercar a internet informació sobre oportunitats de migració abans de sortir del país d’origen. Aquestes dades es poden utilitzar per fer prediccions a curt termini sobre la quantitat de migrants, la qual cosa pot ser molt útil en situacions com les crisis humanitàries.
       Les cerques a Google, fetes per més de mil milions de persones arreu del món, són gratuïtes per a petites consultes. L’anàlisi d’aquestes dades pot resultar útil per estudiar la migració internacional, sobretot als països en vies de desenvolupament, ja que, fins avui, la informació sobre migració i la intenció de migrar és escassa o només accessible per a usuaris de pagament.
       Aquest enfocament tendeix a ser més eficaç quan se centra en països on internet s’usa més àmpliament, el cercador de Google està més estès i més gent parla les llengües en què s’estudien les cerques.
Les cerques a Google poden contribuir a anticipar fluxos migratoris futurs
resumen_google_final_cat.png

La línia contínua del gràfic representa l’arribada real de migrants a Espanya procedents de Veneçuela entre el 2004 i el 2015, segons la International Migration Database, gestionada per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). La línia discontínua correspon a les prediccions basades en el model de referència, que inclou el PIB i les dinàmiques de població, tant a l’origen com a la destinació, com a variables significatives.

La línia de punts és el resultat de l’estimació anterior augmentada amb les dades de les cerques a Google fetes a Veneçuela. El gràfic mostra un augment pronunciat en la immigració des del 2012, suposadament a causa de la crisi sociopolítica i econòmica a Veneçuela. Les paraules clau cercades a Google ajuden a predir aquesta tendència a l’alça amb més precisió.

Ús xarxes socials benestar adolescents

Vuit de cada deu adolescents consumeixen continguts a les xarxes socials cada dia.

Joves amb necessitats específiques ciberassetjament

L’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) mostra una especial vulnerabilitat a patir ciberassetjament.

Les cicatrius de la migració

Quins són els reptes que afronta la població migrada? Tractarem el vessant més emocional de la migració.

El jovent espanyol i el portuguès fa servir el mòbil diferent?

Els joves de tots dos països fan servir el mòbil d’una manera semblant; no obstant això, hi ha unes lleugeres diferències.

Estils d’aferrament: els vincles afectius condicionen l’ús del mòbil entre els joves i la seva satisfacció relacional

Els joves que han establert vincles afectius i emocionals segurs utilitzen el mòbil majoritàriament per a comunicar-se i socialitzar. Què passa amb els joves que el fan servir per evadir-se?

Joves, oportunitats i futur

Joves, oportunitats i futur

A quins reptes s’enfronten els joves d’Espanya i Portugal? En el dotzè Dossier de l’Observatori Social ho analitzem.

Entrevista Robert Pogue Harrison joves

Entrevista Robert Pogue Harrison joves

Robert Pogue Harrison examina el concepte de joventut des del punt de vista de la filosofia i els estudis culturals. Com la definim?

Temporalitat treballadors joves

Temporalitat treballadors joves

La reducció de la temporalitat dels joves a partir de la reforma laboral resulta molt evident a Espanya i gairebé imperceptible a Portugal. Per què?