La predicció dels moviments migratoris internacionals mitjançant cerques a Google

Marcus H. Böhme, Ministeri Federal de Finances d’Alemanya
André Gröger, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Barcelona Graduate School of Economics (BGSE) i Markets, Organizations and Votes in Economics (MOVE)
Tobias Heidland (né Stöhr), Universitat de Kiel, Institut für Weltwirtschaft (IfW) i IZA Institute of Labor Economics

Les cerques a internet fetes en un país en particular amb paraules clau semànticament relacionades amb la migració i el nom del país de destinació es poden fer servir per mesurar els fluxos migratoris bilaterals. L’anàlisi del volum de cerca del cercador Google en un centenar de països d’origen està directament relacionada amb els fluxos de persones que s’han traslladat, en un període de 12 anys, a 35 països de destinació. Els resultats demostren que aquest enfocament millora substancialment la potència predictiva dels models tradicionals de flux migratori. Pot servir per monitorar moviments migratoris gairebé en temps real, i això permetria als responsables polítics i professionals de gestionar la migració d’una manera més efectiva.
Punts clau
       Els qui pretenen migrar solen cercar a internet informació sobre oportunitats de migració abans de sortir del país d’origen. Aquestes dades es poden utilitzar per fer prediccions a curt termini sobre la quantitat de migrants, la qual cosa pot ser molt útil en situacions com les crisis humanitàries.
       Les cerques a Google, fetes per més de mil milions de persones arreu del món, són gratuïtes per a petites consultes. L’anàlisi d’aquestes dades pot resultar útil per estudiar la migració internacional, sobretot als països en vies de desenvolupament, ja que, fins avui, la informació sobre migració i la intenció de migrar és escassa o només accessible per a usuaris de pagament.
       Aquest enfocament tendeix a ser més eficaç quan se centra en països on internet s’usa més àmpliament, el cercador de Google està més estès i més gent parla les llengües en què s’estudien les cerques.
Les cerques a Google poden contribuir a anticipar fluxos migratoris futurs

La línia contínua del gràfic representa l’arribada real de migrants a Espanya procedents de Veneçuela entre el 2004 i el 2015, segons la International Migration Database, gestionada per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). La línia discontínua correspon a les prediccions basades en el model de referència, que inclou el PIB i les dinàmiques de població, tant a l’origen com a la destinació, com a variables significatives.

La línia de punts és el resultat de l’estimació anterior augmentada amb les dades de les cerques a Google fetes a Veneçuela. El gràfic mostra un augment pronunciat en la immigració des del 2012, suposadament a causa de la crisi sociopolítica i econòmica a Veneçuela. Les paraules clau cercades a Google ajuden a predir aquesta tendència a l’alça amb més precisió.

Cicle de conferències: Tecnologia, empresa i noves ciutats

Cal humanitzar més la tecnologia? En aquest cicle coorganitzat amb la Fundació Knowledge Innovation Market Bcn (KIMbcn), debatrem sobre com la transformació digital ha de contribuir a la consecució d'objectius socials i mediambientals.

Cicle de conferències: Societat connectada, individus aïllats

Hiperconnectats i, alhora, més aïllats que mai? Aquest cicle de conferències debat sobre el paper de la tecnologia a les nostres relacions socials.

Cicle de conferències: El biaix dels algoritmes

Els algoritmes, creats per ser usats en la intel·ligència artificial, també reprodueixen estereotipis i prejudicis. Reflexionem sobre això en aquest cicle de conferències.

Evolució de la bretxa salarial entre joves autòctons i immigrants a Espanya

De quina manera afecta el nostre origen als salaris? Analitzarem l’evolució de les trajectòries salarials de joves autòctons i immigrants entre el 2007 i el 2015.

Condicionants demogràfics

Els canvis poblacionals es poden produir per variacions motivades per canvis naturals i per moviments migratoris.

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.