La insatisfacció amb la vida durant la pandèmia per la covid-19 a Espanya

La pandèmia i les seves repercussions econòmiques estan relacionades amb l’ansietat i amb la insatisfacció amb la vida

María Rosalía Vicente Cuervo, Universitat d’Oviedo; Pablo de Pedraza, Comissió Europea, DG Joint Research Centre;
Projecte seleccionat en la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca sobre l’impacte social de la covid-19

Del 14 de març al 21 de juny del 2020 Espanya va estar en estat d’alarma arran de la crisi causada per la covid-19. El 24 d’octubre del mateix any es va declarar un segon estat d’alarma. L’enquesta recollida a la web «Viure i treballar en temps de coronavirus» (LWCV, per la sigla en anglès) inclou informació sobre els efectes de la pandèmia del març al desembre del 2020, amb una mostra final de 4.683 enquestats. Durant el primer estat d’alarma, la insatisfacció amb la vida, en una escala d’1 a 10, va ser d’una mitjana de 3,97 i el 27% dels enquestats afirmaven que havien patit ansietat o depressió. Durant el segon estat d’alarma, aquestes xifres van augmentar al 4,6 i el 45%, respectivament. L’ansietat i la depressió es relacionen majoritàriament amb problemes de salut, mentre que la insatisfacció amb la vida té a veure sobretot amb problemes econòmics.
Punts clau
       Les persones més insatisfetes amb la vida eren les que havien perdut la feina a causa de la covid-19 o les que se sentien soles. Perdre la feina fa augmentar significativament la insatisfacció amb la vida en totes les edats, però sobretot en el grup d’edat de 35 a 44 anys.
       Haver patit la covid-19 o haver tingut familiars o coneguts que s’hagin infectat no tenia una relació amb la insatisfacció amb la vida.
       Les relacions més significatives amb l’ansietat i la depressió no eren amb les persones diagnosticades de covid-19 sinó més aviat amb qui patia símptomes de la covid o no tenia gaire bona salut en general. Les dones, la gent que havia experimentat solitud i els qui havien perdut la feina eren els qui tenien més probabilitats de sentir ansietat o trobar-se deprimits.
       Entre la gent que sí que treballava, tant les pujades com les baixades del volum de feina estaven vinculades a l’ansietat.
       Tot i que viure en parella estava relacionat amb menys insatisfacció, també s’associava a més ansietat.
       Fer exercici diàriament es relacionava amb una propensió més baixa a experimentar insatisfacció, ansietat o depressió.

La desigualtat salarial durant la pandèmia: les ajudes públiques

Quin impacte ha tingut la crisi econòmica generada per la covid-19 sobre la desigualtat salarial? N’hi ha hagut prou amb els ajuts públic? Analitzem quins han estat els col·lectius més afectats.

Activitat

Cicle de conferències: Salut mental en infants, adolescents i joves: una mirada comunitària

Com podem cuidar la salut mental en infants, adolescents i joves? Entorn educatiu, xarxes socials, recursos per promoure el benestar emocional… Quines eines i estratègies hem de fer servir?

Activitat

Els 'millennials': una generació perduda entre dues crisis?

Quin és el futur dels millenials? Ho debatem amb Fabrizio Bernardi, catedràtic de Sociologia a l'Institut Universitari Europeu. Del 29 de novembre a l'1 de desembre, en Caixaforum Madrid.

Ressenya

Una perspectiva intergeneracional de la crisi del coronavirus i el paper de les polítiques familiars

La pandèmia de la COVID-19 ha generat una crisi sanitària i també econòmica. Aquestes dues obres ressenyades ofereixen perspectives complementàries sobre el paper de les polítiques familiars en etapes de deteriorament econòmic.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.