La desigualtat d’ingressos a Espanya: un problema creixent i subestimat

Clara Martínez-Toledano, Facundo Alvaredo i Miguel Artola, Paris School of Economics; Adaptació: Sergio Torrejón Pérez, investigador social

La desigualtat d’ingressos a Espanya és més gran del que indicaven les anàlisis prèvies. A més a més, no ha deixat d’augmentar des d’abans que esclatés la crisi financera. Això és degut al fet que la classe alta –sobretot l’elit més rica– des d’aleshores ha anat obtenint una proporció més gran dels ingressos totals, mentre que la quota d’ingressos de la classe baixa ha anat minvant. La desigualtat al nostre país és més gran que a França, però menor que als Estats Units.
Punts clau
       La proporció dels ingressos en mans de la classe alta ha augmentat: del 35,9% del total el 2006 ha passat al 39,9% el 2015. En canvi, a la classe baixa li ha passat el contrari. Això explica l’augment de la desigualtat experimentat els darrers anys.
       Els ingressos relatius de la classe alta han millorat perquè la quota d’ingressos de l’1% més ric ha augmentat entre el 2006 (11,6%) i el 2015 (15,5%). És a dir, hi ha més desigualtat que abans perquè una minoria molt reduïda acumula més ingressos.
       L’1% més ric ha anat acumulant una proporció més gran dels ingressos totals generats a Espanya tant pel treball com –sobretot– pel capital. De fet, Espanya és el país –per comparació a França i els Estats Units– en què la quota d’ingressos de l’1% més ric ha augmentat més.
       La classe alta a Espanya acumula una quota d’ingressos més gran que la dels seus homòlegs a França, però més baixa que la dels Estats Units. És a dir, la desigualtat a Espanya és més gran que a França, però menor que als EUA.
Cauen els ingressos de la classe baixa i augmenten els de l’elit.

La quota d’ingressos de la classe alta –línia magenta– ha augmentat des del 2006. Amb la mateixa claredat observem, en el mateix període, que la quota de la classe baixa –línia blava– s’ha reduït. Aquest dibuix simètric expressa, de manera gràfica, com ha augmentat la desigualtat els darrers anys. Ho ha fet tant que, des del 2014, l’1% de la població més rica obté més ingressos que el 50% més pobre. Aquest desequilibri, com també l’evolució recent del fenomen, posa de manifest que es tracta d’un repte polític i econòmic de primer ordre.

Desigualtats en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19: qui tenia la capacitat de resposta?

Hi va haver desigualtat en la recerca sobre les desigualtats de la covid-19? Ho analitzem en aquest estudi comparatiu centrat en la producció i distribució d’investigacions i les col·laboracions entre països.

Els ingressos del capital i la desigualtat de la renda a Espanya, 1980-2020

Desigualtat i sistemes de protecció social a Europa

La desigualtat salarial durant la pandèmia: les ajudes públiques

Quin impacte ha tingut la crisi econòmica generada per la covid-19 sobre la desigualtat salarial? N’hi ha hagut prou amb els ajuts públic? Analitzem quins han estat els col·lectius més afectats.

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.