Publicador de continguts

La crisi de la covid-19 impacta en la desigualtat d’ocupació entre immigrants i autòctons

Jacobo Muñoz Comet, Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED)

A la gran majoria de les democràcies avançades, la població immigrant assoleix pitjors resultats laborals que la població autòctona. Amb el temps, però, segons la literatura especialitzada, la desigualtat que hi ha a les societats d’acollida entre les persones autòctones i les persones nascudes a l’estranger tendeix a desaparèixer. La crisi de la covid-19 a Espanya ha arribat en un moment en què la població immigrant estava molt més establerta que durant la Gran Recessió del 2008. Amb tot, l’impacte de la pandèmia en la desocupació ha tornat a afectar més les persones nascudes a l’estranger, especialment les dones immigrants.
       Des de l’inici de la crisi de la covid-19, l’augment de la desocupació a Espanya ha estat més pronunciat entre els immigrants que no pas entre la població autòctona. Aquest fet ha provocat un increment de la desigualtat entre tots dos col·lectius: en un any la diferència ha passat de 6,7 punts percentuals a 10 punts percentuals.
       L’any 2020, la bretxa entre les dones immigrants i les dones autòctones va assolir nivells tan alts com els dels pitjors anys de la Gran Recessió del 2008. Això és degut, en part, al fet que durant la recuperació econòmica no es va tornar als baixos nivells de la bretxa registrats el 2007.
       L’impacte de la covid-19 en l’increment de la desigualtat ha estat una mica més moderat que el de la crisi del 2008, tot i que sembla que aquesta diferència només s’explica de manera parcial per la consolidació de la població immigrant a Espanya.
       Una bona part del desavantatge del col·lectiu immigrant, per comparació a la població autòctona, encara té relació amb els llocs de treball que ocupa aquest col·lectiu. En aquest sentit destaca, sobretot, la sobrerepresentació de la població immigrant a les feines temporals, de baixa qualificació i en sectors lligats als canvis del cicle econòmic.
crisisCovidImpactaDesigualdadEmpleoCAT_1.png

Desigualtat en emissions de carboni a Espanya segons la renda i l’edat

Dinàmica pobresa a Espanya i altres països europeus

Les persones pobres tenen més probabilitatsde tenir una carència addicional i menys probabilitats de deixar de patir una que les persones que no són pobres.

Les cicatrius de la migració

Quins són els reptes que afronta la població migrada? Tractarem el vessant més emocional de la migració.

Desigualtat i sistemes de protecció social a Europa

El sistema de protecció social espanyol és menys redistributiu que els d’altres països de la UE. Quines reformes podrien contribuir a reduir la desigualtat econòmica a Espanya?

Formació Professional Dual i inserció laboral a Catalunya

És l'FP Dual el model més avantatjós per a la incorporació laboral dels joves? Els graduats de la FP Dual treballen més dies a l'any i guanyen més.

Joves, oportunitats i futur

Joves, oportunitats i futur

A quins reptes s’enfronten els joves d’Espanya i Portugal? En el dotzè Dossier de l’Observatori Social ho analitzem.

Entrevista Robert Pogue Harrison joves

Entrevista

Entrevista Robert Pogue Harrison joves

Robert Pogue Harrison examina el concepte de joventut des del punt de vista de la filosofia i els estudis culturals. Com la definim?

Temporalitat treballadors joves

Temporalitat treballadors joves

La reducció de la temporalitat dels joves a partir de la reforma laboral resulta molt evident a Espanya i gairebé imperceptible a Portugal. Per què?