La crisi de la covid-19 impacta en la desigualtat d’ocupació entre immigrants i autòctons

Jacobo Muñoz Comet, Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED)

A la gran majoria de les democràcies avançades, la població immigrant assoleix pitjors resultats laborals que la població autòctona. Amb el temps, però, segons la literatura especialitzada, la desigualtat que hi ha a les societats d’acollida entre les persones autòctones i les persones nascudes a l’estranger tendeix a desaparèixer. La crisi de la covid-19 a Espanya ha arribat en un moment en què la població immigrant estava molt més establerta que durant la Gran Recessió del 2008. Amb tot, l’impacte de la pandèmia en la desocupació ha tornat a afectar més les persones nascudes a l’estranger, especialment les dones immigrants.
       Des de l’inici de la crisi de la covid-19, l’augment de la desocupació a Espanya ha estat més pronunciat entre els immigrants que no pas entre la població autòctona. Aquest fet ha provocat un increment de la desigualtat entre tots dos col·lectius: en un any la diferència ha passat de 6,7 punts percentuals a 10 punts percentuals.
       L’any 2020, la bretxa entre les dones immigrants i les dones autòctones va assolir nivells tan alts com els dels pitjors anys de la Gran Recessió del 2008. Això és degut, en part, al fet que durant la recuperació econòmica no es va tornar als baixos nivells de la bretxa registrats el 2007.
       L’impacte de la covid-19 en l’increment de la desigualtat ha estat una mica més moderat que el de la crisi del 2008, tot i que sembla que aquesta diferència només s’explica de manera parcial per la consolidació de la població immigrant a Espanya.
       Una bona part del desavantatge del col·lectiu immigrant, per comparació a la població autòctona, encara té relació amb els llocs de treball que ocupa aquest col·lectiu. En aquest sentit destaca, sobretot, la sobrerepresentació de la població immigrant a les feines temporals, de baixa qualificació i en sectors lligats als canvis del cicle econòmic.

Jacobo Muñoz Comet , Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED)

Exclusió social del mercat de treball

La diferència en la taxa de desocupació d’homes i dones al nostre país és més gran que la mitjana europea. Com ha evolucionat durant els últims anys de crisi econòmica?

Condicionants demogràfics

Els canvis poblacionals es poden produir per variacions motivades per canvis naturals i per moviments migratoris.

Desigualtat en la distribució de la renda

L'efecte redistribuïdor de les transferències socials és més baix a Espanya que a la UE-27.

L’impacte de la covid-19 sobre la fractura de gènere en les hores de feina efectives

La bretxa de gènere en hores treballades s’ha reduït durant la pandèmia, excepte entre els treballadors amb fills petits. Quines situacions personals hi ha darrere d’aquest comportament del mercat de treball?

Col·lecció Fractures socials. Una introducció

Què entenem per bretxa social? Aquest informe analitza sis grans ruptures transversals del país i fa palès com poden causar malestar social i debilitar la democràcia.