Anar a treballar a una altra ciutat: qui hi està disposat i per què?

Sergi Vidal, Centre d’Estudis Demogràfics, Universitat Autònoma de Barcelona
Article guanyador de la Convocatòria per donar suport a projectes de recerca social basats en enquestes, 2019

La disposició dels treballadors –tant si tenen feina com si en cerquen– a abandonar el lloc o la regió on viuen depèn en gran manera del grau de satisfacció amb la vida que hi porten i amb la relació que hi tenen, com també de les oportunitats que perceben en relació amb la feina i l’habitatge, tant al lloc on viuen actualment com en les possibles destinacions alternatives.
Punts clau
       Quatre de cada deu treballadors a Espanya –tant si ja tenen feina com si en cerquen– estarien disposats a anar a viure a una altra banda. D’aquest grup, prop de la meitat tenen plans concrets per canviar de lloc de residència en el termini d’un any.
       La disposició a la mobilitat és més alta entre els joves, els homes, els que encara no han format una família, els que han nascut a l’estranger i els que tenen una situació laboral menys estable o estan a l’atur.
       La feina, els ingressos i la carrera professional són els motius principals que indueixen a plantejar-se la mobilitat, mentre que les responsabilitats familiars i el fet de deixar enrere la família i els amics en són els obstacles més comuns.
       Una oferta acceptable per decidir anar a treballar lluny de casa requereix una millor retribució, estabilitat contractual i possibilitats de promoció professional, com també el fet que el mercat de treball i d’habitatge del lloc de destinació siguin favorables.
Quines destinacions es planteja la població laboralment activa?

La mobilitat interregional dels treballadors s’explica sobretot per la situació laboral i la carrera professional. Així, és normal que, després del territori on hom viu, la majoria de treballadors s’estimin més una destinació on percebin que hi ha més i millors oportunitats.

Taxa de desocupació

Sabies que el 2020 la taxa d’atur juvenil triplicava la dels més grans? Descobreix-ne les xifres en aquest indicador.

Taxes d'ocupació de la població per edat

Entre el 2010 i el 2020 va disminuir la taxa d’ocupació de la població més jove, mentre que va augmentar la dels majors de 55 anys.

Bones pràctiques

L’efecte dels programes de jubilació anticipada sobre l’ocupació juvenil

Contràriament al que es desprèn d’una concepció força generalitzada, endarrerir la sortida del mercat laboral no disminueix l’ocupació juvenil, sinó que la podria impulsar.

Bones pràctiques

El disseny de les prestacions per fill a càrrec: la importància de les deduccions fiscals reemborsables

Les prestacions per fill milloren la situació econòmica de les famílies i semblen positives per augmentar la taxa de fecunditat. Com es poden dissenyar amb eficiència?

Bones pràctiques

L’impacte de les prestacions de suport a la conciliació familiar i laboral de les dones

Són efectives les prestacions de suport a la conciliació per impulsar la participació laboral de les dones o condueixen a un augment en la bretxa salarial?

Percentatge de persones que se situen per damunt dels seus pares o avis en l'escala social

El 29 % dels espanyols se situen socialment per sobre dels pares i més del 40 % opinen que han ascendit en l’escala social respecte dels avis.

Nombre de generacions necessàries perquè els nascuts en famílies d'ingressos baixos es puguin acostar al nivell mitjà d'ingressos en la seva societat

Segons aquest indicador, a Espanya calen 4 generacions per millorar els ingressos d’una família amb una economia precària.

Taxa de fecunditat

La taxa de fecunditat de les dones a Espanya és d’1,23 fills per dona, el segon país de la Unió Europea amb la taxa més baixa.